Inte som vanligt

Vanligtvis brukade han hitta. Idag var det annorlunda.

Husen kändes inte riktigt bekanta, vägen svängde när han inte ville. Okända vägkorsningar dök upp när han minst anade det. Han såg sig om och försökte räkna ut genaste vägen.  Med ett plötsligt hopp tillbaka på trottoaren hann han rädda sina tår från att bli överkörda av ett morgonpiggt bud på cykel.

Tack och lov hade han ställt klockan en halvtimme tidigare än vanligt så det fanns fortfarande marginal.

I ögonvrån såg han en skylt som stod placerad vid en soffa längs husväggen. ”Latte 25 kr”. Lugn musik hördes inifrån det tidigt morgonöppnade cafét. Hela framsidans fönster var öppet och det satt ett par gäster innanför. ”Precis som en teater” tänkte han. ”De tittar ut på en scen från sina stolar”.

Egentligen skulle han gå förbi men en av cafeägarna mötte hans ögon. ”Stanna gärna upp för en paus och en kaffe, men bara om du själv vill!” verkade blicken säga.

”Tänkte aldrig att det skulle vara så här att gå en annan väg till jobbet. Det här undantaget kanske blir en regel?” Ett leende började skönjas när han ställde sig vid disken för att beställa.

Vad önskas?

Vad önskas?

(Inspirerad av V. Street Coffee, cafét där jag ofta tar en macka och kaffe vissa morgnar innan jobbet)
Utmaning 2010:246 – 9 september – Ett undantag

9 kommentarer

Under Påhittat, Skrivpuff

9 svar till “Inte som vanligt

  1. Ibland är det nog bra att frångå gamla rutiner och göra något annorlunda. Något kan hända på vägen dit som får dig att ändra din världsuppfattning.
    Just nu är det lite så för mig. Skolan innebär massor av nya ord som jag bara hört någon gång då och då.
    Alla ord har en betydelse som jag nu måste lära mig…

  2. Åh vad härligt! Först tyckte jag det var obehagligt. Trodde att det handlade om någon som höll på att bli sinnesförvirrad. Så var det bara nån som tog en annan väg till jobbet. Jätebra!

  3. Man borde bryta med invanda rutiner oftare. Det ger en oväntade erfarenheter och perspektiv.

    En gång gick jag vår vanliga runda, fast motsols. Hela omgivningen kändes annorlunda när man såg den från ett annat perspektiv.

    /A

    PS Tack för inledningen förresten. Jag testade den DS

  4. Så nära är äventyret varje dag.

  5. En latte på ett café på vägen till jobbet är ju inte att förakta…

  6. Jag gillar din syn på livet. Försöker ha den hållningen själv. Nya vägar är ofta bra vägar.

  7. Mysig och med ett mycket tänktvärt innehåll.

  8. Håller med dig,man måste bryta dom små mönstren för att hitta guldkornen.

  9. Fint. Lätt att fastna fällorna. Som man gillrar själv.

Och vad tycker du om detta?