A.D.H.D – är det ett rockband eller?

ADHD (Bild från Invisible Hour på Flickr)

Jag ogillar att skriva ut bokstäverna ADHD för tyvärr är det fortfarande många som läser dessa bokstäver utan att drabbas av en massa förutfattade meningar.

Ska man benämna det utifrån färdigheter och svårigheter? Speciella personlighetsdrag som Genrep gör?

Diagnosen förklarar och sammanfattar på sätt och vis flera av mina personlighetsdrag:  ytligt sett en jobbig, spontan, pratig, lättstressad, tjatig, ständigt med många järn i elden, otålmodig, kontrollerande, överkänslig och temperamentsfull typ som pendlar mellan ilska och eufori.

ADHD beskrivs som:

”medfödd funktionsnedsättning inom områdena uppmärksamhet, aktivitet  och impulsstyrning. Det blir antingen för lite eller för mycket av detta.”

Malix säger  ”Jag föredrar att kalla mig Impulsiv” vilket också är namnet på hennes bok. Hon pratar också om ”kreaktivitetsgenen A D H D”. Notera mellanslagen i ADHD, är det stigmat som gör sig påmint?

Måste man göra omskrivningar? Är det jag som har förutfattade meningar nu?

PS. När jag sökte bild till det här inlägget visade det sig att det faktiskt finns ett rockband som heter ADHD. Livet är för underbart och sanningen överträffar ofta dikten. Jag skrev titeln utan vet detta och blev så häpen när jag hittade bilden på Flickr.

8 kommentarer

Under Add, adhd, Funderingar

8 svar till “A.D.H.D – är det ett rockband eller?

  1. Stigmata eller inte stigmat. Nej att jag skrev A D H D handlar mer om teknikens under…..
    Jag hade just lagt till en lite spelare och tyckte det lät så konstigt när jag lyssnade. Och Jag föredrar att kalla mig impulsiv ? eller jag har ADHD då tycker jag att det första är mera spännande. Dessutom är jag inte innan för ramarna utan lite utanför, tillgångarna i adhd är viktigare att lyfta fram är alla otillgångar som samhället så gärna vill trycka till

    • farsanmittilivet

      Då förstår jag, provade just att lyssna. Väldigt bra att ha en sådan funktion. Som teknikintresserad skulle jag också vilja leka med en sådan, men det kostar väl pengar att ansluta?

      Håller med om att det är roligare och vettigare att prata om tillgångarna i adhd än allt som begränsar.

  2. den e helt gratis så prova på eftersom jag även är dyslektiker (stavas det så) så vill jag självklart ha en speaker för att andra med samma problem ska kunna kolla in min blogg.

  3. Maria

    Äntligen! Ett inlägg om det som är positivt med att vara annorlunda. Eller annorlunda och annorlunda… vad är annorlunda? jag tycker fortfarande att en diagons blir laddat med så mycket negativt istället för att bara tillåta människor att vara som dom är.

    • farsanmittilivet

      Maria: Menar du ett inlägg från mig om positiva eller ett inlägg över huvud taget om positivt att vara annorlunda?

      Det är nog en fråga om attityden när man ställer diagnosen.

      Vår psykolog på BUP som hjälpte oss med vår son var riktigt duktig på att också verkligen trycka på de positiva och kreativa sidor som vår son har. Jag hoppas att de flesta psykologer idag på BUP har den inställningen. Om inte så är det skandal för man ska ju ladda så mycket positivism man kan för barn som behöver stöd.

  4. Maria

    Hahaha, ett inlägg rent generellt om det positiva med att vara ”avvikande”

  5. Ping: Denna blog handlar om ADHD; AS;duktighetssyndrome; impulsivitet; tankar ;personligutveckling och en massa annat som kommer förbi Intressanta länkar till skolan – malix.se

  6. Ping: Ta ansvar och prioritera « Farsan mitt i livet

Och vad tycker du om detta?