Över tröskeln

I många fall är det enda man kan göra att bestämma sig.

Men för vissa sådana som t.ex mig som ibland får sirap i hjärnan kan beslutet ta mer kraft än det sedan tar att  göra uppgiften.

Igår beslöt jag mig till slut för  hur jag skulle lösa en sak i mitt program. Efteråt känns det löjligt att det hela inte tog mer tid att slutföra än det gjorde. Förarbetandet och processandet av beslutet tog säkert tre gånger så lång tid. Men det är så förrädiskt att hjärnan både vill och inte kan inse det innan man har gått över tröskeln.

Jag hatar när sådant händer. En del av hjärnan blir en viljelös klump som bara registrerar att ”jaha nu går emot och nu ska jag bestämma mig” men inte kan pusha vidare den andra halvan. Skrämmande, läskigt och oerhört frustrerande  på samma gång.

Naturligtvis finns det nycklar och vägar att minimera denna frustration och jag ser till att oftast ha rätt förutsättningar. Den här gången var det egentligen inte så konstigt att det blev ett sådan här tvärstopp… Jag har låtit några saker ligga på hög. Flera saker ska hända samtidigt. Mycket har behövt fixas under hösten vilket inte gjort att jag fått tid till att planera och återhämta mig inför nästa uppgift. Det blir en ond cirkel som är svår att bryta.

Och nu ska jag försöka jobba vid skärmen trots att jag glömde datorglasögonen hemma.

Ofokuserat...

Ofokuserat…

Lämna en kommentar

Filed under Sevärt, självinsikt, statusrapport

Och vad tycker du om detta?

