Livets mening – olika beroende på vem det berör

Jag läste Andras elände, “underhållning” för välbärgade hos Alt-Ana

En intressant text som ställer frågan eller nästan konstaterar att välbärgade människor inte vill veta av de som har det illa ställt.

De fattiga, de lidande, de sjuka helst ska hålla sig borta. Någonstans på bioduken, i tredje världen, i krigsdrabbade länderna och i sitt slumområde eller i en invandrartät förort etc. Men aldrig i sin bostad.

Jag känner igen mig som del av den välbärgade (medelklass) hon pratar om. Var går ”misärsgränsen” för mig. Vem skulle jag släppa in i mitt hem? Hur sjavig skulle en person vara för att jag skulle ta avstånd?

Svårt att veta förrän man är där.

En tanke om det andra spåret i inlägget. En film som fick mig att känna mig nedstämd och uppgiven nästan rent av deprimerad var den första Matrixfilmen. Trots sin actionyta fick den mig att tänka på frågor som livets mening, liv och död. Enligt mig är ettan den bästa.

Fler än jag har funderat på och skrivit om ”Matrix och existensialism

Rött eller blått - du väljer. Alltid! (Imaged borrowed from the net)

Rött eller blått – du väljer. Alltid! (Imaged borrowed from the net)

PS. Hittade denna arikel om top 30 dystopiska filmer. Bilden är lånad från den.

Lämna en kommentar

Filed under bloggar, Läsvärt

Och vad tycker du om detta?

