Svärfar borta

Vi begravde min frus pappa i fredags.
Då blev det definitivt.

image

Döden är liten. I ena stunden lever man i nästa lever man inte. För människan som dör är det på eller av.

För omgivningen är det större. Vi får fortsätta att leva hela tiden med att en person är borta. Vi minns hela tiden att hen fanns. Vi måste förhålla oss till det.
I detta ligger en massa annat. Hur accepterar vi vår egen död?  Närståendes, föräldrars, barnens.

image

Inte konstigt att vi skapar ritualer för farväl. Inte för den dödes skull utan för oss som är kvar.

6 kommentarer

Filed under familj, livet, personligt

6 responses to “Svärfar borta

  1. WoW

    Sådär tycker jag att man mycket väl kan använda hen istället för att skriva personen om och om igen.
    Diskuterade det med dottern häromdagen som skullle skriva en text på engelska där det var oklart om det var en hon eller en han.

    Vet inte om det fanns ett ”okönat” ord på engelska…

  2. Jag tycker inte om ordet ”hen” men det var inte det jag skulle kommentera 🙂

    Jag tänker på dina inlägg om svårfars död och det slår mig återigen att jag aldrig minst någon jag brytt mig om eller på något sätt saknat. Alltså både folk och släktingar och svärföräldrar – väldigt trevliga – har dött men det har varit mer ”jaha”
    Vad säger det om mig?

    • Ja vad säger det om dig?
      Det kan ju vara en massa orsaker, anknytning, spärrar eller bara att du tar det naturligt och givet att vi dör en dag?
      Det beror väl också på hur relationerna varit till de avlidna? Jag kan tänka mig att om man har haft en nära relation till någon och accepterar döden som en del av livet så kanske sorgen inte blir så stor.
      Men jag är ingen psykolog.

      Däremot vet jag att ”svårfäder” kan vara jobbiga 😉 (Särskilt att stava till…)

      • Jag skrattade åt den freudianska felskrivningen när jag postat 🙂

        Det enda hemska jag kan tänka mig är om barnen skulle dö, bortsett från det finns det inga personer som jag skulle sakna någon längre tid. Och ja, jag tycker att det är naturligt att dö ”kroppens vinter är själens vår”

Och vad tycker du om detta?

