Städa städa varje fredag…

…och så varje jul. Det tycker jag är kul.
Så sjöng Pippi Långstrump i någon film när barnen var små.

Nu är det inte jul men vi röjde undan en massa papper i helgen. Sådana där bra att ha pappret, registerade in räkningar, sorterade in skolpapper där de hör hemma.
Skönt att se ”aktuellthögen” krympa till hälften.

Nu är det bara resten kvar.

Vi måste hitta ett bra system för papper och information sin kommer indrällande. Jag tror på GTD metoden dvs, ”get it done”. I princip bygger det på att man har ett antal foldrar, boxar för art sortera in allt man behöver håla reda på. Viktigast är kanske inboxen. Den ska tömmas helst varje dag. Man behöver inte bearbeta sakerna direkt men man måste bestämma om det ska slängas, bearbetas direkt eller låsas i någon projektmapp.
Jag lägger upp några länkar senare.
image
Jag passade på att städa upp bland våra bilder och filmer på datorn. (Måste se till att göra en backup…)

Skönt att få saker gjort.

Vi avslutade eftermiddagen med byxköp och mat på kinakrog. Dottern förvånade oss (och kanske dig själv) genom att beställa något som hon sade ”annorlunda”. Det blev en smaklig fyra små rätter.
Kul att hon gick lite utanför ramarna och bestämde själv.

För övrigt tyckte jag om många av filmerna med Pippi.

4 kommentarer

Filed under Barn, familj, livet, Vardag

4 responses to “Städa städa varje fredag…

  1. Det är alltid lika skönt efteråt när allt är i ordning och sen bestämmer man sig för att ha ett system… och lik förbannat sitter man där vid nästa tillfälle och tänker likadant 🙂

    Hur gammal är dottern?

    • Visst är det konstigt att man inte lär sig, men jag tror det beror på att man inte tillämpar det systemet som man tänkte använda.

      Hon är elva.

      Fasen vad snabb du var på att svara. Du måste ha svarat innan jag lade upp inlägget…

  2. DU, jag fastnade en söndagsförmiddag framför pippi långstrump på rymmen, kunde banne mig inte slita mig från pissenisse och dom andra figurerna… tänkt att man en gång ”trodde hon flög med sin bil” konrads kalasklister 🙂

Och vad tycker du om detta?

