Lukten av ett minne

Ibland kastas man tillbaka.

När jag kom utanför dörren imorse låg det ett tunt vitt florsockertäcke av snö på marken. Det hade precis slutat snöa och luften kändes kall och klar. Jag drog in ett andetag genom näsan och åkte genom tid och rum till en obestämd skidsemester.

image

Det där första ögonblicket när man kliver ut ur bussen eller precis har stigit av liften och står på toppen av backen och andas in vinterluften.

Märkligt vad dofter väcker känslominnen. Häftigt och underbart.

Jag kan gå igång på det eller dröja kvar i den härliga känslan som doftminnet väcker.

En tidig tågluffarmorgon i ett morgondisigt Wien. En morgon i Paris när gatustädarma slamrar utanför hotellet.

Har ni sådana här ögonblick?
Jag hoppas det. 

Posted from WordPress for Android

4 kommentarer

Filed under Funderingar, Uppbyggande

4 responses to “Lukten av ett minne

  1. Jo, jag kan fortfarande förnimma doften av min farfar… han luktade en blandning av snus, ved (han bar alltid in veden på armen) … det luktade kanske inte gott, men inte illa utan bara ”farfar” ….

    doften av ruttet gräs på våren är också underbar på en konstigt vis 🙂

  2. Anna

    Ditt inlägg i sig väckte minnen :-). Fortfarande när jag kommer in på Hovedbanegården i Köpenhamn kan jag känna känslan av att ha ett oanvänt Interrailkort i fickan och att det är första dagen på luffen. Fast inte riktigt lika mycket nu längre sedan även Köpenhamnarna infört rökförbud…Doftminnen kan vara otroligt starka liksom minnen kopplade till viss musik. Hoppas du har några sådana också!

    • Jag har samma minne men för mig är det när man klivit av nattåget i Hamburg Hauptbanhof. Lite trött och hungrig och på väg att byta tåg för att ta sig vidare fort till ett trevligare ställe.

      Musikminnen… Det måste jag fundera på.

Och vad tycker du om detta?

