Pynta

Det såg snyggt ut tyckte hon.

Fast det var något hon hade glömt. Hon tittade in i spegeln och mötte sina ögon, blickade bort en kort sekund och sedan tillbaka igen. Det var något med ögonen insåg hon. Det fattades  något där. Hon lutade sig närmare, långsamt för det kändes konstigt att titta på sig själv. Så många gånger som hon ändå stått framför samma spegel. Samma badrum.  Hon noterade trött den grågröna färgen ovanför badkaret och för vilken gång i ordningen mindes hon inte gjorde hon en mental anteckning att gå förbi färgaffären och se ut ett lämpligt alternativ.

Hon fokuserade åter på sina ögon. Provade att halvsluta ögonlocken och kisa mot sin spegelbild. Det var svårt att se detaljer så hon provade att spärra upp dem på vid gavel. Som om någon sagt något fräckt eller förolämpande. Trots ögonlockens rörlighet var det ändå något tomt över det. Som en gondol i ett pariserhjul med bara en person, eller dukat för två när den ene jobbar över.

En blänk i spegeln fick henne att kika tillbaka över sin egen axel. Luciaglittret hon hängt som ram runt badrumsdörren hade halkat ner en aning och lekte tittut i ena hörnet på dörröppningen.

Just det!

Det var det som saknades. Få se. Hon rotade i badrumskåpet. ” Go Cosmetics Blå” fick det bli. Med full koncentration på mascaraborsten lade hon på ett tunt lager glittermascara. Skruvade ihop den lilla flaskan och tittade återigen  på ansiktet i spegeln.

Pynt (bild lånad från Flickr)

Pynt (bild lånad från Flickr)

Just det

Där satt den.

På väg ut med handen bakom sig för att släcka lampan nuddade hon luciaglittret.  ”Fan varför brydde jag mig om att pynta lägenheten”.

(Skrivet för Skrivpuff  den 19/12 2011 på temat Att Pynta )

14 kommentarer

Filed under Påhittat, Skrivpuff

14 responses to “Pynta

  1. Farsanmittilivet

    Tack för era kommentarer. De värmer i vintern.
    Eller för att allitterera: Vänliga värderingar värmer i vinter.

  2. Bra, gillar som man säger på facebook, gillar speciellt meningen om ”dukat för två när den ene jobbar över”.

    • Tack!
      Jag är nöjd med den meningen.
      Jag försökte hitta lämpliga metaforer utan att det skulle bli för klyschigt. Tex. En enpersonstrampad tandemcykel 🙂 (Fast den blev rätt bra ändå…)

  3. Varför skriver du om en kvinna? Varför inte om en man? Berätta hur du kom på tanken? 🙂

    • Det är enkel förklarat.
      Jag tänkte från början skriva små snapshots med exempel på hur män och kvinnor pyntar sig och jag började med kvinnan. Texten växte av sig själv och jag hann inte med mer och tyckte att den blev färdig som den var.

      Skulle vara kul att skriva något liknande med en man, ett barn, en pensionär… 🙂

      Man kan ju diskutera varför jag valde kvinnan först och det var nog den gamla undermedvetna associationen till ”människa pyntar sig” = ”kvinna”. Det är lätt att fastna i ett traditionellt tankemönster.

  4. Riktigt bra! Och jag tycker också att ”dukat för två när den ene jobbar över” lyfter sig över de andra (:

  5. Maria: Det finns det. Eftersom jag inte nyttjar sådant var jag tvungen att googla.
    Tror att det bara lämpar sig vid speciella tillfällen och passar kanske inte alla?

  6. Pingback: Mammadilemma | Farsan mitt i livet

Och vad tycker du om detta?

