Skriva av sig

Nedtecknad själ (bild från Flickr)

Nedtecknad själ (bild från Flickr)

Det hjälper att skriva.

Jag läste nyligen i ett inlägg om bearbetning av saker att det var mer effektivt att skriva om det än att tala tex. med en terapeut.

Jag insåg det själv när jag skrev ett par noteringar i min jobbdagbok om situationen i ”teamet”. Det lättade att skriva om än bara ett par rader. MÅSTE göra det mer. Ta mig tid att skriva här i bloggen och för egen del. Det gör tankarna konkreta och släpper loss dem ur hjärnan där de ibland åker velodrom utan att komma i mål.

Skribenten i det länkade inlägget skrev också om en bok: 59 Seconds: Think a Little, Change a Lot Trots att han är kritisk till självjälpsböcker så rekommenderade han den här. Framförallt för att författaren tydligen vinnlagt sig om att basera sina skriverier på statistik och vetenskapliga fakta, vilket kanske inte alla själ(v)hjälpsboksförfattare gör…

 

(Tänk vad man kan hitta. Det här inlägget har legat sedan augusti… Kanske talande för den sirap jag haft i huvudet)

2 kommentarer

Filed under Funderingar, Sirap

2 responses to “Skriva av sig

  1. EXAKT så känns det! Som att min blogg hjälper mig mycket mer än jag tror att vilken terapeut som helst skulle ha gjort. Att få formulera och skriva och dessutom gå tillbaka och läsa då och då är så otroligt skönt. Jag läser ibland mina inlägg och inser att jag tidigare i livet liksom aldrig reflekterat över mig själv och min situation.

    Livet har bara snabbt kastat sig till nästa dag, nästa vecka och nästa år…..

    • Tack för svar.
      Som du beskriver var det för mig men jag är i ett nytt läge nu.
      Kanske skulle jag göra som en bloggkollega sade: skriva om vardagen.

      Kruxet med en anonym blogg är om den blir ”känd” eller om man till fortsätta skriva men ”komma ut”. Det är där jag är nu. Farsanmittilivet känner jag för och tycker att det är en bra plattform att skriva från. Men jag vet inte om han ska få bli offentlig?

Och vad tycker du om detta?

