Raderad, glömd, utsuddad – ett lämpligare öde?

Ska man nämna Voldemort vid hans riktiga namn eller ska man tala om honom som ”Ni-vet-vem” eller ”Han-som-inte-får-nämnas-vid-namn”?

Ska man göra likadant med mördaren på Utöya?

Jag har inte läst hans text eller facebooksida men jag värjer mig mer och mer när jag ser namnet, bilden och referenser till hans text.

Tänk om man kunde radera manifestet, facebookprofil, namnreferenser och allt på nätet som är skapat av honom.

Puts väck.

Glömd.

Vem var han sade ni?

Det är ett klassiskt tema i thrillers eller science-fictionböcker att en person plötsligt blir icke-existerande för att någon vill bli av med denne. Ofta är det en hemlig statlig organisation. Men skulle mänskligheten kunna åstadkomma detta. Räcker det att ”internetmänskligheten” gör det?  Troligtvis omöjligt. Jag såg ett inlägg på google+  om ”Operation UnManifest”.  Det kanske är en bättre väg att spamma för att dränka originalet?

Vad händer om en person skulle raderas från internetoffentligheten? Är det ett lämpligt komplement till ett långt fängelsestraff? Eller ett alternativ? Jag tror inte att mänskligheten skulle kunna hantera en person som osynlig, persona non grata. Tyvärr.

Osynlig (bild lånad från Flickr)

Osynlig (bild lånad från Flickr)

Dådet ska man alltid minnas för att påminnas om vad vi människor är kapabla till. Personen skulle göras oviktig. Ställas till svars men inte omnämnas. Vi skulle kunna tala om honom muntligen men göra det svårare att sprida vidare hans tankar på nätet.

Det finns många fler som är inne på tankar om hur materialet om mördaren påverkar oss.

Jag har inget riktigt svar själv ännu.

(Egentligen skrev jag en kommentar hos Irrhönan. Men det födde tankar som krävde ett eget inlägg.)

6 kommentarer

Filed under Funderingar, Politiskt

6 responses to “Raderad, glömd, utsuddad – ett lämpligare öde?

  1. Låt oss minnas dådet, och låt oss glömma mannen som gjorde det.
    Eftersom han så gärna vill propagera och diskutera(s) så förtjänar han det – glömskan. Tystnaden. Att bli gömd och glömd. Syns inte, finns inte.

    Jag förstår fadern hans, som tyckte att han borde ha tagit sitt eget liv.

  2. WoW

    Jag tycker absolut inte ”han” ska få hålla ”sin rättegång” för öppna dörrar heller, som han tydligen önskat

    Han har satt nog med spår nu ska han vara tyst!

    Ingen förklaring duger ändå för ett sådant illdåd

    Jag hörde på radion idag att han trodde han var i krig och därför inte skulle bli straffad, för i krig blir man ju inte det utan hyllad om man har ihjäl riktigt många för en god sak 😕

  3. Irrhöna skriver om fadern till galningen men det slog mig när jag läste i en blaska att fadern inte träffat sonen sedan 90-talet. kanske närvarande fädrar faktiskt behövs för att ge (speciellt) män en bättre världsbild.

  4. Maria: Över huvud taget att en förälder försvinner är beklagligt. Vissa är kanske inte lämpliga som föräldrar men då borde det finnas någon annan vuxen som kan ta platsen.

Och vad tycker du om detta?

