Vattenriktig vän

Jag måste erkänna en sak.

Jag gillar Hasse Andersson.  Ni vet artisten med Kvinnaböske band. Det kan ha sin orsak i att jag gillar Countrymusik och det är en del av hans repertoar. Men han har en bra röst och spelar min typ av musik. Han sjunger även på skånska vilket är mina föräldrars dialekt så det kan ju spela in också.h

Den gamla slagdängan ”Änglahund” känner alla till. Många kan åtminstone texten i  refrängen. I många år så undrade jag om det var någon slags simborgarmärke eller simkunnighetsbevis för hundar som han sjöng om. Varför skulle sången annars lyda:

Får man ta hunden med sej in i himlen
Han är snäll och han har Vattenriktig vän

Jag tror att det gick upp ett ljus för mig när min pappa sjöng den en gång. Troligtvis så var han mer tydlig i uttalet av orden ”vatt en riktig vän” än vad Hasse är.

Får man ta hunden med sej in i himlen
Han är snäll och han har vart en riktig vän

Vatten och en riktig vän (bild lånad från Flickr)

Vatten och en riktig vän (bild lånad från Flickr)

5 kommentarer

Filed under Lättviktigt, Roligt

5 responses to “Vattenriktig vän

  1. Inte helt enkelt med skånskan. 😉

  2. Corleonia

    Det är trevligt med dialekter, det ger personlighet. bara man ger sig tid att lyssna, så förstår man allt mycket 🙂

  3. Japp, genuint skånsk – inifrån och ut.

Och vad tycker du om detta?

