Två meningar som fastnat – Koncentration tar kraft

Två meningar från två olika personer har fått mig att fundera.

Person 1

Vi var häromdagen på sammanfattande återbesök hos en psykolog för ett av våra barns räkning. En jättebra tjej som gör det lätt att prata och fråga om hur vi ska göra i framtiden för att stödja barnet.

Koncentration och tålamod är något av det första som som man får svårigheter när man har varit deprimerad eller utbränd/utmattad eller är utsatt för stress.  Vi pratade om detta i relation till vårt barn och jag sade att ”så är det ju för alla när man t.ex. är stressad”. Hon sade att man har mätt att följderna av utbrändhet kan sitta kvar väldigt länge. Upp till flera år.

Person 2

I morse var jag på återkontroll med det andra barnet och sjuksköterskan pratade om barn med svårigheter i koncentration och impulskontroll. Vissa får hjälp av medicin att hantera sina svårigheter tills man hittat ett system och sätt att klara vardag utan medicin. Om man tar bort medicinen ett tag så klarar sig oftast barnet men risken är stor att hjärnan får jobba extra hårt bara för att hålla kontroll  på sig själv och omgivning och hantera allt som ska göras på en dag. Tid som kunde utnyttjas bättre till att sätta dessa system och strategier för att klara sig utan medicinen i framtiden.

När hjärnan själv måste göra mer av det jobb som medicinen underlättar blir resultatet att man till slut blir mentalt utmattad.

Vemdå ? Jag?

Jag började fundera på var jag passar in i det här för just nu känns det som om det är väldig mycket (det är ju Maj…)  Ibland känner jag mig alldeles slut i huvudet och har inte mycket kraft kvar till känslor eller planering.

Koncentration tar kraft. När jag måste fokusera och koncentrera på det som egentligen borde gå automatiskt är det inte konstigt att jag kan känna mig slutkörd.

Jag vet inte vad som är hönan eller ägget. Utbrändhet eller är det min ”personlighet”?

Utmattad (bild lånad från flickr)

Utmattad (bild lånad från flickr)

(Om du vill läsa om svårigheter med koncentration och impulskontroll ska du bege dig till Genrep eller Bloggmalplaces välskrivna bloggar. Läs gärna här eller här.)

11 kommentarer

Filed under Add, adhd, Sirap, självinsikt, Uppbyggande

11 responses to “Två meningar som fastnat – Koncentration tar kraft

  1. Vi diskuterar just dom saker hemma då och då. Att Konsulten får arbeta så hårt för att hitta lösningar i vardagslivet som min hjärna inte ens tänker på. Det gör honom trött och slut och ibland förstår jag inte riktigt varför. Men det är ju precis som du skriver – hjärnan jobbar övertid hela tiden.

    Var inte du på utredning? Föreslogs inte medicin för dig?

    • Jo jag var på utredning men jag uppfyllde inte alla kriterier för AD(H)D eller något annat. Man ska ha haft svårigheterna sedan barndomen och jag kunde inte dra mig till minnes att jag hade det.

      • Dom säger samma sak om Konsulten ”svårplacerad” . Vad gör folk som kanske har hela alfabetet som problemområde men kanske inte fyller en specifik sorts grupp???

      • Vet du det är svårt att minnas hur det var när man var barn. Damptanter som jag, vi är mästare på att bygga upp en skenbild och förklaringar av verkligheten, som inte stämmer. Vi försöker greppa genom att hitta tolkningar som inte alltid stämmer. ”Det var inte mitt fel typ, för att … argument/bortförklaring 1, …. argument/bortförklaring 2, 3, 4 ….

        Jag har klarat skolan lysande (men hade enorma problem med matte och fysik, vilket jag dolde/kompenserade för), var aldrig en ”besvärlig” elev. Det krävdes en sådan enorm självkontroll och system för att fixa detta. Jag trodde jag var fullständigt normal, att det var så för alla. Det känns så märkligt nu alltiohop.

      • Tack för dina svar.
        Jag måste fråga mina föräldrar. Jag fick ju ett frågeformulär när jag var på förberedande utredning. Men jag tyckte att det länder svårt att ställa frågorna så Lahtigaj inte vidare med dem då.

  2. Det är knepigt det här med diagnos. Jag har fyllt kriterierna för ADHD (och har en del aspergersdrag att tampas med också). Fördelen med att uppfylla kriterier (dvs en bekräftelse på att man faktiskt har ett funktionshinder) är att man är berättigad till hjälpmedel av olika slag och att man kan gå till sin arbetsgivare (om man har turen att ha en) och begära en arbetsmiljö och uppgifter som är anpassade. Vi är ju inte dumma i huvet utan jobbar ofta bättre och effektivare än andra under rätt förutsättningar. När det gäller detta med utmattning är det många med bokstavsdiagnos som gång på gång bränner ut sig och har svårare att komma tillbaka. Victoria har ju skrivit mycket om detta. Därför är det så viktigt med en bra struktur i livet, att man följer bestämda rutiner och planerar sitt liv, sover ordentligt, tar sin medicin (om man har hjälp av sådan) osv.

    Om du inte läst detta inlägg om utmattning (det finns en del 2 också) så tipsar jag om det:
    http://genrep.wordpress.com/2009/10/24/utmattning-och-adhd-gar-hand-i-hand-del-1/

    • Jag läste det inlägget. Som ofta beskriver du det bra.

      Känns det inte jobbigt att ta upp detta med arbetsgivaren?

      För mig känns det som ett misslyckande just nu att jag inte har motivation nog för mitt jobb.

      • Det blir ju en helt annan sak att ta upp fokus/sirapsproblem som ”normal”. Då förväntas man bara en i laget som klarar biffen. Funderar om inte du ska ta upp tråden igen med någon annan. T.ex den som ditt barn har haft kontakt med. Jag pratade idag med min terapeut och tog upp precis detta med att kunna läsa av testfrågorna i det initiala provet för ADHD/AS. Utan ”glasögon” hade jag inte förstått frågorna dvs kunnat relatera dem till verkliga exempel. Därför tror jag att att det kan bli ”fel”. Vet nte om det jag säger kan ha relevans för dig? Jag vill inte tillskriva dig saker du inte upplever du har problem med. Det är knepigt att kunna känna/förstå sig själv och kunna ”översätta”. Men jag tror att om man struntar i frågorna och helt enkelt tänker: vad hade jag problem med som barn och även nu – då kan man få fram något som håller för egen del.

      • Kort svar. Tack för att du läser och hjälper med kommentarer.
        Du menar att insikt om ”sirap” hjälper dig att svara på frågorna?

  3. Precis. Hur det yttrar sig hos mig. Situationer och handlingar som är exempel. Man ser inte skogen för alla träden, typ.

Och vad tycker du om detta?

