Stanna upp och tänk

Truthanfiction skrev idag:

För ibland kan relationer bli ett gömsle, något man använder för att slippa stanna upp, en reträtt från den viktigaste relationen av alla- den man skapar med sig själv.

Stanna upp, välj väg (bild från Flickr)

Stanna upp, välj väg (bild från Flickr)

Det ligger just nu mycket i tankarna. Vem vill jag vara? Hurdan relation vill jag ha?

Med andra men framför allt med mig själv.

 

Man bör stanna upp och tänka då och då, men inte stanna för länge för då väljer man ju inte själv. Jag vet att jag har en fallenhet för detta och jag försöker arbeta bort denna ovana.

Det hela handlar om helhet ärlighet och att vara tillfreds med vad man gör och är.

7 kommentarer

Filed under Funderingar, Relationer

7 responses to “Stanna upp och tänk

  1. Folk är väldigt upptagna numera, kanske för att slippa känna efter och tänka till, samtidigt som det ju alltid ska vara en balans – inte för mycket grubblande heller.

  2. Det där svåra, svåra. Att vara medveten om nuet och närvarande i det. Inte vara på väg nånstans i tankarna medan man pratar med en annan människa. Inte förstrött ”lyssna” medan man genomgår sin dag eller sin vecka eller … sitt liv i tankarna.

    Jag ska inte uttala mig om att vara närvarande i relationer – inte parrelationer åtminstone. En bra sådan har jag aldrig haft. Kanske jag skulle tillägga: än.

    Att stoppa upp och inse vad som händer – medan det händer. Att iaktta och lära av sig själv. Utan attt döma. Nånting att jobba på – resten av livet.

  3. Pingback: En trötthet som sitter i benen | Kackla går ju

  4. Det är så himla viktigt idag att ständigt fokusera på sig själv. Jag är dödstrött på egoismen. Visst är det bra att kunna trivas med sig själv men varför utgå från att man inte gör det? Måste det kännas på ett speciellt sätt? Är det någon slags nivå man måste nå på väg mot ett slags inre egonirvana? Ensamheten kan vara ett riktigt gömsle. Se på alla singlar i storstaden som inte kan leva med någon annan. Det finns inget som duger. Inget som passar in i idealbilden. Där kan man snacka om att sitta hemma och navelskåda och hitta sig själv och sitt eget sällskap… Lev mer istället. Bara lev.

    • Jag anade, nej förväntade mig att du skulle svara så 🙂 Bra med mothugg och blandade åsikter.
      Så du menar att ”lösningen” är att hela tiden vara ”rörlig”, på väg?
      Hur bestämmer du dig för vilket håll du ska gå?

      • Inte alls. Men man ska inte fundera så mycket på hur man ska leva eller vilka vägar man ska ta. Man ska agera istället och se vad som händer.
        När är man tillfreds? Lycklig? hur länge håller känslan i sig? Hur länge måste man tänka innan man gör något? Hur bestämmer man sig för vem man vill vara? Är man inte?

      • Jag väljer sällan väg. Jag går och ibland tar jag höger och ibland vänster och ibland blir det rakt fram. Finns ingen plan egentligen.

Och vad tycker du om detta?

