Statusrapport – Brorlördag och frusöndag

Det var längesedan nu. Elektronerna behöver dammas av och hårddisken behöver smörjas.

Lång tid har gått utan att jag skrivit. Kanske är det ett positivt tecken. Jag har att göra med annat… Mest känns det som om jag varit för trött. Jobbade för ca två veckor sedan väldigt intensivt med att slutföra ett projekt på jobbet som tagit för mycket tid och blivit fel. Kul när det väl rullade på och jag ändrat strategin för hur jag skulle lösa problemet. Men det tog mycket mental kraft å jag kände mig lite sliten.

Att då inte kunna hämta energi i det projekt jag egentligen sitter i är ju ingen höjdare. (Dags att göra något åt det va? VA?!!!) En positiv sak som händer är att kommer ett annat projekt med medarbetare från mitt företag och sätter sig i rummet bredvid. Det är människor jag är bekant med och tycker är trevliga. Det lättar upp tror jag.

Men det löser inte problemet.

I lördags var min bor med småson på besök i hufvudstaden. Vi tillbringade lördagen med att knalla runt på spårvägsmuseet och se på dockteater. Kramarna jag fick av brorsonen var livgivande. Han är en riktig sötnos den lille parveln och han gillar sin farbror. Även om vi inte ses så ofta.

Jag och brorsan kömmer väldigt bra överens. Vi är ganska lika i sättet. Filosofiska, lugna och eftertänksamma. Vet att han har det lite knackigt just nu och skulle vilja stötta honom på något sätt men det är en delikat fråga. Hade velat prata om det på lördagskvällen men  vi var lite mer almänna i pratet och slötittade på Mello.

Så hur kommer det sig då att den mest intressanta diskussionen om jobb, relationer och känslor kommer upp en halv timme innan de ska ge sig iväg på söndagen? Är det så att det finns en utväg bokstavligt talat om det skulle bli för jobbigt?

Vad har du för strängar på din lyra?

Vad har du för strängar på din lyra?

Jag och frun sänkte medelåldern betydligt vid Operakonserten i en kyrka i Stockholm på söndagseftermiddagen. Pensionärer så långt ögat nådde. Vi hade fått en välbehövlig barnvakt  och slog oss lösa med en gratiskonsert. Nja man kunde ge ett bidrag till kyrkans internationella arbete.  Det var det definitivt värt. Sångarna och pianisterna ställde upp gratis.

Jag har aldrig sett och hört ett pianostycke framföras sexhändigt. Det såg roligt ut när tre pianister fyller ut hela bredden vid flygeln. Ouvertyren ur Carmen dånar ut i tre eller fyra stämmor minst. Häftigt.

Att skratta, prata och bara umgås på tu man hand. Det är bra för själen.

(Påminn mig om att jag ska skriva mer om det där med samtal)

1 kommentar

Filed under statusrapport

One response to “Statusrapport – Brorlördag och frusöndag

  1. irrhönan

    Det är viktigt att umgås. Att spegla sig själv i en annan människa.

    Jag hade liksom hunnit glömma det, efter skilsmässan och mitt i alla mina ”tycka-synd-om-tankar”. Tankar som jag nu är närmast befriad ifrån.
    Hurra för det.
    Hurra för vänner. Fler såna.

Och vad tycker du om detta?

