Vulkanen pyser och ringer läkaren

Jag fick en kommentar från Irrhönan i går på mitt Vulkaninlägg.

Såklart att en vulkan sprängs om man lägger locket på. Det har briserat ett antal gånger men inte i andras närhet. Jag är mest arg på mig själv som låtit det gå så långt att jag känner som jag gör.

Pysa

Irrhönan pratade om att ”pysa” dvs lätta på trycket och undrar hur  jag gör.  Hemma då och då med frun. Jag är bättre nu än tidigare på att berätta hur jag mår. Fast jag har hållit in lite med det för att hon har sagt att hon blir orolig och stressad när hon vet att jag mår dåligt (moment 22 eller vad kallar man detta). Det gäller väl att ta det lugnt och berätta, ta in och acceptera. Jag kan ju inte styra hennes känslor och tankar.

Jag har ”pyst” med proffs förut och funderar på om det vore ett alternativ nu. Får se.

Har i alla fall beställt tid hos tandläkaren för kontroll eftersom jag känt av tänderna. Kroppen talar ju omför en när det inte står rätt till. Jag är väldigt NÖJD nu att jag ringde.

Ett annat bra sätt att pysa är att skriva här. Dock ska det kompletteras med att jag GÖR något också annars blir det bara luftande av känslor och tankar utan någon konkret åtgärd. Det där har jag lärt mig på terapin. Man kan tro att man gör något när man grubblar och funderar men det funkar bara till en viss gräns.

Nästa anhalt är

  • Boka tid på lämplig mottagning för att kolla bulan på halsen.
  • Kolla med fackförbundet om hur man ska hantera min jobbsituation. Råd och tips.
Ett frö av lättnad

Ett frö av lättnad

…Mer kommer

PS. Det var intressant att läsa ”Ögonblick jag börjar känna igen”. ”Kom ihåg att ”shit happens”. Hela tiden. Och kom ihåg att du själv väljer hur du reagerar på det som händer dig.

3 kommentarer

Filed under Funderingar, Sirap, statusrapport

3 responses to “Vulkanen pyser och ringer läkaren

  1. Sånt här gör att det känns värt varenda blogginlägg, varenda fundering. Varenda gång jag sitter och tråcklar runt i mina egna stygn och plötsligt inser att det lilla jag har skrivit har gett någon annan nånting.

    Och nu gör jag PRECIS som Trollkarlen (min coach) har bett mig om att göra: dela med mig av det jag tänker, det jag känner, de erfarenheter jag har. ”Spread the word”, liksom. Lite nyfrälst känner jag mig.l

    Farsan – jag mailar dig!

    • Jag hade nästan glömt bort känslan.
      Den värme (oftast) som sprider sig i maggropen när man får kontakt och diskussion uppstår. Har haft ett par sådana omgångar med min blogg.
      Tack på förhand.

  2. Pingback: Om vulkaner och pys | Kackla går ju

Och vad tycker du om detta?

