Vulkan

Just nu känns det som om jag har en vulkan i huvudet.

Inte bara där. Det ligger ett uppdämt tryck av av glödande het känslolava inuti mig som väntar på att få komma ut någonstans.

Jag täpper till kratern på dagen och på kvällen orkar lavaströmmen inte hitta någon väg ut utan den far runt inuti mig.

Jag har ingen motivation till att sitta där jag sitter just nu.

Och så kommer det förbannade tvivlet på mig själv och vad jag kan göra. Vad jag ska ta mig till. Någon slags förälder inom mig som står och hånar och trycker ner mig med ord som ”förhasta dig inte”, ”tänk igenom”, ”vad kan du egentligen” och så vidare. Som gör att jag inte rubbar mig ur min låsta position.

Hett

Hett

Grejen är den att medan jag funderar på nästa steg så måste jag ju fungera. Eller…?

Fan!

6 kommentarer

Filed under Deppighet, Funderingar, jobb

6 responses to “Vulkan

  1. Jag har varit där du är, tror jag. Säkert av helt andra anledningar, men jag känner igen den där lavaströmmen.

    • Hej Anjo. Sitter du och läser mig så här på en måndagkväll? 🙂

      Hur kom du ur vulkanen?
      Vilken båt och paddel hade du till hjälp? Eller var du tvungen att simma genom det brinnande havet?

      • Ibland fick jag simma, ibland drunknar man ett tag, men jag har alltid kommit igenom på något sätt. Kanske för att jag innerst inne, långt bortom alla tvivel, tycker att jag är värd det 🙂

  2. Jag tänker spontant att en vulkan kan man inte sätta lock på – då exploderar den. Det låter inte som nån bra plan.

    Var kan du pysa nånstans? I ensliga samtal med dig själv i skogen eller tillsammans med någon du litar på? I skrift eller i tal? Med amatörer eller proffs?

    Jag själv har fått fantastisk hjälp – inte av en terapeut, men en coach. Det passar mig så otroligt bra. Istället för att leta förklaringar och gräva djupare i skiten så löser vi problem genom handling. Coachen föreslår och jag utmanas.

    Hoppas du hittar en väg genom kratern – minns att det att stanna till och lyssna också kan vara en väg ut.

  3. Pingback: Vulkanen pyser och ringer läkaren | Farsan mitt i livet

Och vad tycker du om detta?

