Var är jag? – Eller var är min telefon

Jag har fått köpt en ny telefon. ”Leksak” säger min fru.

En såndär smartphone… Oftast är den smart och jag gillar kopplingen till mail, kalender och att jag kan läsa och kommentera i bloggar på ett betydligt smidigare sätt än med gamla ”dumfonen”.

Google har en tjänst som heter Latitude där man kan dela med sig av sin position i geografin. Telefonen har naturligtvis kopplingar till denna tjänst och jag har slagit på att den ska hålla koll på min positionshistorik.  När jag gick in i dag och tittade på positionshistoriken såg jag till min häpnad att telefonen under tidiga morgontimmar  hade varit ute och vandrat runt i området där vi bor. Än här än där.  Kanske kände den sig lika rastlös som mina drömmar var då? Har Google lagt in en hemlig drömföljarapp? Lite surrealistiskt kändes det i alla fall. Jag sover i godan (hmm nåja) ro och telefonen leviterar och flyger runt på eget bevåg för att se sig omkring.

Sanningen är väl den att den påslagna telefonen ibland hoppar mellan GSM-nätets basstationer och då tror Latitude att telefonen rör sig eftersom GPS-funktionen inte är påslagen.

Telefon på rymmen

Telefon på rymmen

Tekniken är ibland för smart för sitt eget bästa.

Hur använder du tekniken?

1 kommentar

Filed under Lättviktigt, Vardag

One response to “Var är jag? – Eller var är min telefon

  1. jag har ingen smartphone och har inga avsikter på att skaffa en heller – jag blir så lätt fast i ny teknik och jag vill fastna mer i världen utanför tekniken och endast ta hjälp när jag verkligen behöver det.

Och vad tycker du om detta?

