Blir så trött på mig själv

Varje fredag den här hösten har jag gått från jobbet tidigt på eftermiddagen. Nej jag jobbar inte på ett statligt verk eller ett fackförbund…
Jag hämtar dottern och hennes kompis och tar dem till djurskötargrupp på en närbelägen 4H-gård.  Dottern älskar djur och kommer säkert att jobba med det när hon blir stor.
Minst hälften av gångerna, om inte mer har vi långt mellan 5 och 20 min försent. Inte bra. Någon gång har det varit giltiga skäl men oftast är det för att jag har långt iväg för sent från jobbet och inte lär mig hur lång tid det var föross att åka tbana och gå.

Jag vet att jag måste åka i tid
Jag vet att dottern älskar aktiviteten
Jag vet att jag borde kära mig att titta på hur lång vid det tog från skola till 4H.

Vad är det i min hjärna som fallerar?

Posted from WordPress for Android

11 kommentarer

Filed under Barn, Note to self, Sirap

11 responses to “Blir så trött på mig själv

  1. Hmm… jag är ju tidsfobiker så jag har svårt att förstå sånt där. Å andra sidan är det inte bra att ha exakt koll på tiden. Ska jag någonstans med kollektiva färdmedel som söker jag flera dagar innan på sl.se och ser hur lång tid det tar och alternativa färdvägar. Åker jag bil så lägger jag per automatik till en halvtimme så att jag är ute i god tid. jag är oftast först av alla…
    Ska det promeneras någonstans så provgår jag sträckan någon dag innan och klockar.
    Låter inte riktigt klokt eller hur? Men jag är aldrig sen 🙂

    • Ja… så extrem kanske jag inte skulle vilja vara men lite mer åt ditt håll. Det handlar ju ”bara” om planering… Fast sedan ska hjärnan vara med på det hela också.

      • Hjärnan är ju med när man bestämmer sig för det. Det är inget som händer av sig själv.
        Hur man spenderar sin egen tid är ju upp till var och en men när andra – som i det här fallet din dotter – blir ”lidande” så finns det ingen ursäkt. Vad gäller det så får du ta och kamma dig!

        Att vara splittrad är en del av det liv vi lever idag men jobb, familj, oss själva och allt som ska hinnas med. Jag skulle aldrig klara det utan att ha tydliga riktlinjer/planer/listor för mig själv. Det kan låta trååååkigt men jag tycker att det är tråkigt och sitta med en dålig känsla av att inte räcka till i slutänden.

  2. Hmm, har du sett serien Våra vänners liv? Det är kanske något annat som upptar dina tankar? Nu blir jag inte riktigt klok på vad jag kommenterar, men det där om att du kommer för sent menar jag.

    • Visst har jag sett den serien. Älskar den! Förstår inte riktigt hur du associerar den till det här inlägget? Berätta gärna.

      Visst har jag haft en hel del tankar utanför det som jag hållit på med. Jag har kännt mig splittrad mellan jobb med två uppdrag, hemmet, barnen, julklappar etc etc. Det som nog är en av kärnpunkterna är mixen mellan egentid och tid man ägnar åt andra/annat. Har tänkt skriva ett inlägg om detta.

      PS. Välkommen hit Cathrin (första kommentaren här tror jag)

      • Jaa, det är mitt första inlägg för jag visste inte att du fanns. Du svarar nog själv på ditt problem, att du är splittrad. Gör som killen i serien, använd en klocka som ringer när det är dax- jag syftade på inlägget där du kommer iväg för sent med din dotter. Skärp dig helt enkelt!

  3. Maria: Det är inte så enkelt som att ”kamma sig”. Jag önskar att det vore det. Jag har skrivit om det här under rubriken ”sirap”

    Visst kan jag bli bättre. Naturligtvis. Jag vet att jag har svårt att få till praktiska planering när jag inte är på topp. Jag har kommit en bra bit på väg och för det mesta funkar det, men ibland faller jag tillbaka.

    Tro mig, viljan finns! och jag mår lika dåligt som någon annan när andra blir lidande på grund av det.

    • Det är ju därför du måste skaffa en rutin och arbeta in den när du är på topp. Man tar inga bra beslut när man inte mår bra. Nya rutiner tar veckor att programmera in men sen sitter dom av ren vana.

  4. Maria: Jag har varit dålig på rutiner men vill bli bättre. Bra med konstruktiva tips.
    För övrigt är vårt schema på kylskåpsdörren en livräddare.

    Cathrin: När folk skriver ”Skärp dig” så börjar jag se rött, för det är en för enkel bild av saken. Läs lite under taggen ”Sirap” s¨å är du snäll.
    Eller läs lite hos fantastiska Genrep (Måste skärpa mig)
    Jag försöker inte skylla på några bokstäver men jag anar att jag har ”utmaningar” som kanske andra klarar av lättare och det handlar inte om vilja eller 2du kunde ju det här igår”.

    • Du har ju en tänkbar förklaring i inlägget: https://farsanmittilivet.wordpress.com/2010/06/03/jag-och-tid/

      jag lever med en sån man ”jag har inte lust att skriva slutdokumentationen idag” och det är ju ok – OM det inte vore så att han då istället jagades av en inre stress som förstör för både honom och omgivningen. Jag fattar inte sånt. Klart att allt tråkigt är mindre roligt än lustfyllda saker men dom måste ju göras så varför inte göra bort alla måsten och sen ha tid för det man vill?
      Måsten ska finnas på en attgöra lista sen ser man vad man har tid för. Det brukar bli tid över 🙂
      Lycka till!

Och vad tycker du om detta?

