Blir glad åt bloggkompisens alla kommentarer

Läser och följer bloggkompisens trassliga öden och äventyr just nu. Hon har det riktigt tungt men är en överlevare.  Hjärtat känner med hur hon har det även om jag inte kan förstå hennes situation helt.

Jag blir glad att se alla hennes bloggkompisars kommentarer, hejarop, kritik, förståelse och pepp fylld med värme och medkänsla. I nöden prövas vännerna heter det väl?

Blir också lite beklämd å egna vägnar. Var är alla mina bloggvänner? Har jag lika mycket stöd? Skulle jag ha lika mycket stöd om samma sak hände mig? Jag vet inte. Det är mest en hypotetisk fråga eftersom bloggen legat på sparlåga.

Men frågan är reell i verkliga livet. Hur många vänner har jag som jag kan vända mig till för att få stöd om det skulle gå snett?

 

11 kommentarer

Filed under Funderingar

11 responses to “Blir glad åt bloggkompisens alla kommentarer

  1. Spin Red

    Hmm… jag undrar om man kan och ska jämföra på det sättet. Vi ger och får av varandra, vi människor. Förhoppningsvis ger vi mer där mer stöd behövs, men det är nog fel att tänka sig att det skulle vara ”rättvist” eller att stöd och intresse är garanterat. Men vi kan påverka det lite själva också, om vi får igång en positiv spiral. Det börjar med att ge.

    Vi hörs! 🙂

  2. Hej SpinRed. Kul att du tittade in igen!
    Jag försöker absolut inte jämföra mig på ett ”rätt-fel sätt”. Människor är olika.
    Läsandet fick igång tankeverksamhet och frågeställningar som vad jag vill ha ut av livet etc dök upp. Jag tror att det är nyttigt att ställa den frågan då och då, bara man inte grottar ner sig vilket jag har haft en tendens att göra tidigare.

  3. Jag är lyckligt lottad i bloggvärlden. Det är en del som följt mig under många år. Vi är ett gäng som delat med oss av livet, av sorger och av glädje. Jag är tacksam. Tacksam att folk orkar bry sig. Jag behöver det så innerligt väl nu.
    Jag hoppas att jag finns där för folk som behöver mig, när det behövs.
    Jag önskar att jag inte var så trasig och så förbannat slut nu.

    • Det är bara att suga i sig och vila i nätvänskapen. En del är väl vänner bortanför skärmen också antar jag.
      Jag förstår din önskan. Skulle ha god lust att ringa upp ”den dära” och berätta vad han missar. Men så kan man ju inte göra.

  4. ”Feltänk” tänker jag. ”Hur många vänner…” – nej, tänk hellre ”vem?”? 🙂

    Jag har få vänner som jag skulle anförtro mig åt muntligt; jag har lättare att skriva om jobbiga saker, och ironiskt nog är många av mina vänner som skulle backa upp mig i en jobbig situation såna som jag aldrig har träffat. Men som jag litar på.

    • Klart att det är risk för feltänk. Jag är fullt medveten om det.
      Inlägget var enhastigt nedklottrad fundering. Jag håller med om att ”vem” är viktigare än ”hur många”.
      Höll på att skriva att det är bättre att ha IRL-stöd men tänkte att de kompletterar varandra och för en del så är det samma personer som kommenterar som man möter i verkliga livet. (Inte riktigt så för mig dock. Är inte där än med bloggen)

  5. Hej
    Jag kollar in här lite ibland emellanåt. Man kan ju alltid hoppas att man får support den dagen man behöver det. Här kommer lite support! 🙂

  6. Jag förstår din tanke, ofta har jag en snarlik. De glada tillropen om att tänka ”vem” snarare än ”hur många” går inte riktigt att se som ett alternativ när kommentarsfälten ekar tomma i inlägg efter inlägg, men uppenbarligen gör det inte så här. Så du slipper åtminstone tänka så utan kan istället tänka ”vem”. =)

  7. WoW

    Jag läser gärna din blogg då och då fast jag går snabbt ut så fort jag får syn på den där mätaren som talar om när man är här och varifrån…

    Syftet med den?

    • Hej Wow
      Jag har din blogg i min läslista också. 🙂

      Syftet med den mätaren är helt enkelt att det är kul att se var mina (få just nu) läsare kommer ifrån samt att få lite statistik på hur många som är inne och tittar. Jag tänker inte hitta och trakassera de som följer och läser.

Och vad tycker du om detta?

