Mitt fel

Vår dotter har ibland svårt med fokus.  Tankarna vandrar iväg, troligtvis utan att hon vill det själv. Extra svårt blir det på morgonen när vi ska iväg.

Jag väckte henne i tid i morse, hon åt frukost med hjälp av lite påminnelser. Likaså påklädning  och tandborstning krävde fokusstöd från mig.  Ju närmre tiden för avgång kröp desto mer verkade hon avvika från det som skulle göras. MEN troligtvis var det så att jag fick ett intensivare fokus på att vi skulle iväg och lättare noterade varje sak som inte ledde mot att vi kunde gå.

Till slut brister tålamodet och jag tjatar lite för ofta och men en anings för uppgiven och hård ton. Inget rytande dock. Dottern blir ledsen och är säkert själv frustrerad  över vad som händer.

Hur som helst kommer vi iväg och hon hinner precis till skolan.  På vägen dit pratar vi lite om svårigheter med att fokusera och att vi måste hitta sätt så att hon själv får motivation att komma från A till B.

Jag använder uttrycket ”tappa koncentrationen”. Dottern plockar upp ett höstlöv och säger ”Det här är min koncentration” och så tappar hon det. Vi ler båda! Sedan tar hon upp ett nytt löv och säger ”Det här är min kärlek till dig, den kommer jag aldrig att tappa”.

I löv you

I löv you

Det var mitt fel att det blev som det blev i morse. Kram till dig min kära dotter (även om du inte läser det här).

2 kommentarer

Filed under Sirap, Vardag

2 responses to “Mitt fel

  1. *P*

    Underbara dotter!
    Vilken ljuvlig kommentar ”Det här är min kärlek till dig.”

    *bir varm i hjärtat*

  2. Jag smälter som snön ute på marken just nu.
    Hon behöver stödet vi kan ge henne men när man får så mycket tillbaks så blir det lätt. Då vet man att man har gjort något rätt.

Och vad tycker du om detta?

