Min livsstil – din livsstil?

Latten smakade underbart.

En med omtanke

En med omtanke

Han höjde blicken över glasets kant och satte ner det innan han kände att handen skulle börja darra igen. Människor trillade in och ut från den hemtrevliga cafébaren.   I kostym, powerdress och kulturkorrekta färgglada kläder. Det var vackert, intensivt och han tyckte om det. Han hejade på en del av gästerna. Fyrade av ett leende mot de kvinnor han tyckte var extra vackra den morgonen. En del av männen i kostym och för all del några damer rynkade lite på näsan och vände bort blicken snabbt när han tittade tillbaka. ”Nå det går inte att vara vän med alla”, tanken fick flyga vidare för han brydde sig inte.

”Se till att få Nicklas som planner och Nikke som SEO-kille så har ni ett bra utgångsläge”. Mannen bredvid höll sin iPhone på ett sätt som skvallrade om att han var van att använda den.

”Jo visst det blir nog bra” tänkte han. Nikke var ju känd fast det var ett tag sedan han hört namnet. Det var innan det hände.

Blicken flyttade sig till två tjejer vid bordet på andra sidan. De verkade vara djupt inne i ett samtal om hur det var att vara 30-plussare. Djupa frågor om när man skulle träffa någon, vad som var viktigt i en relation och hur man kunde pussla ihop karriären med barn i 3-hjulig, joggvänlig vagn. Ena tjejen stoppade den latteskumsfyllda skeden i munnen. ”Jag är så trött på att bara säga nej nej hela tiden, dom är på mig jämt” suckade hon. ”Men du måste berätta för Peter att han inte är rätt för dig. Han är en bra fotograf dock” konstaterade hennes vänninna.

Klockan på väggen visade 8.30. Fast det var svårt att läsa av den eftersom den var spegelvänd.

Han grabbade tag i sin papperskasse, såg till att han inte tappat något nödvändigt ur den. Kudde, filt, ett par burkar med tonfisk och faktiskt en tandborste. Det hade han lärt sig när han var liten. ”Inte slarva med tänderna” ekade hans mammas ord. Det var länge sedan nu… Han reste sig mödosamt, knäet tog emot nu när det började bli kallt.

Cafeägaren log vänligt mot honom. ”Hoppas att det smakade, det var det minsta jag kunde göra en sådan dag som idag”.

Han mumlade fram ett ”Tack!”. Det var svårare att prata nu när en tappad tand hade skapat ett hål där luften åkte ut så att han ibland läspade.  Han drog den yttersta rocken hårdare runt kroppen och steg ut genom dörren.

”Var ska jag börja leta småpengar idag då?”

Skrivpuff Utmaning 2010:267 – 1 oktober – Livsstil

12 kommentarer

Filed under Påhittat, Skrivpuff

12 responses to “Min livsstil – din livsstil?

  1. bra! en livstil, ett öde, en människa som ofta glöms bort.. En livstil som säkerligen inte ens är själv vald. Ha en fin dag 🙂

  2. Det här är en sorts människor som jag månar om och faktiskt ofta skriver små noveller om. Inte för att jag vet hur de lever, men jag kan föreställa mig.
    Mycket bra skrivet. Det känns som att jag är personen du berättar om.

  3. Håller med – god iakttagare! Känns som om HP, uteliggaren?, har förmågan att vara väldigt objektiv i sin betraktelse, utan att låta några känsloyttringar slå igenom i sitt sätt att beskriva sin omgivning, trots de enorma kontrasterna som finns. Visst, ytligheten tydliggörs, men jag upplever HP som en människa med stor integritet och stolthet över den individ han ändå är. Frågar man tio personer i samma situation som honom så är det nog få som skulle klara av att vara så ‘objektiva’ i sin beskrivning av de människor som lever i de mer penningstinna skikten. Intressant text. TYckte om att han satt på det caféet med huvudet hållt högt.

    • Escargot

      Tack för läsning och tålamod och uppfriskande underbart rakt på kommentar hos mig 🙂
      Gick igenom ungefär samma stadier: ”Nämen, vad blir det här egentligen?; Äh, det här blev nog bara skit; till, ok, nu har jag i alla fall skildrat en människa från ett annorlunda angreppssätt…
      Ha det gott.

  4. Kan bara hålla med, fin iakttagelse. Trevligt också att caféägaren var så trevlig :-).

  5. Pia

    Gillar verkligen den här texten.

  6. Nu blir jag varm i hjärtat.
    Precis lika varm som uteliggaren blev av sin givna Latte, eller kanske bara av cafeägarens vänlighet.

  7. Kanske jag bara är fyrkantig, men jag stör mig på referensen till ”innan det hände”. Tycker den är onödig i en bra text.

  8. Jag tycker att detta var kanonbra.

  9. mmmm
    uteliggare, tänkte en novell runt en sådan karaktär. Började mitt puffande kring det runt ett år sedan.

    intressant att tanken om denna karaktären finns hos andra. Ni borde läsa en bok som heter ”Hemlös” som var ett projekt för uteliggare att skriva dagbok.

    Oerhört intressant.

Och vad tycker du om detta?

