Statusrapport – bättre tror jag

Det börjar lägga sig. Oron, den dåliga självkänslan och uppvaknandet på nätterna.

Förra veckan var inget vidare. Jag kände mig frånvarande i många situationer. Trötthet och anspänning gjorde att jag inte var värdens bästa förälder eller make.

Men det får gå. Det går inte att vara på topp jämt.  Man kan göra sitt bästa.

Det jag vill uppnå är att vara mer tillfreds med mig själv. Jobba på självkänslan som fått sig ett par törnar av externa och interna orsaker.

Förra veckan var jag också på sista samtalet med en terapeut.  Anledningen att jag gick dit var för att jag funderade på i vilket mått jag har drag av ADHD eftersom jag känt igen många saker i mig själv när vi gått på utbildning om detta. Det var intressant att gräva i både närtid och dåtid av mitt liv. En del aha-upplevelser hade jag när jag berättade om mig själv. Terapetuten kunde konstatera efter 5 gånger att det inte finns tillräckliga själ att lägga en diagnos. Och det är ju bra på sitt sätt. Hade jag haft någon form av NPF-diagnos skulle jag haft det mycket svårare att klara tillvaron. Och det är ju bra det med.

Kontentan blir att jag är väl hyfsat normal men i vissa tillfällen i livet har jag svårt att ta mig framåt. Dags att fundera på hur jag kan stödja mig och få stöd i dessa situationer. Första steget till att lösa något ligger väl i att få kunskap om svårigheterna.

Nästa steg blir att kartlägga när jag har problem att ta mig vidare och sedan att hitta någon att bolla det med.

För övrigt var jag med sonen på ett klättercenter och insåg att jag behöver styrketräna. Så ostark som jag var vill jag inte vara. Att bara klara 2-3 chinups är under min gräns.

4 kommentarer

Filed under statusrapport

4 responses to “Statusrapport – bättre tror jag

  1. Intressant detta med terapeutens konklusion. Om jag ”bara” haft ADHD, skulle jag inte klarat mig så bra som jag gjort (vare sig i yrkeslivet eller på hemmafronten). Nu har jag ju aspergers att luta mig emot åxå 🙂

  2. Nu missförstår du rejält. Jag beskriver min egen situation.

Och vad tycker du om detta?

