Gräv bakåt men gå framåt

Hade ett samtal häromdagen där vi pratade om bla mina föräldrar och min relation till dem. Om hur relationen förändrats från barndom till nutid (No shit Sherlock!!!).

Värt att notera är att jag som ung hade (trodde jag) en nära relation till min mamma och en något mer kompisartad till min pappa. Numera efter krisen i äktenskapet är det tvärtom.

Orsakerna till denna vändning är givetvis många men jag tror att största skälet är att jag inte hade en vardag med min mamma och därför inte hade samma möjligheter att frigöra mig från henne som man bör och ska när man är tonåring.  Eftersom jag bara besökte min mamma på helger och lov så har jag antagligen omedvetet försökt hålla en relation fri från konflikter (för att inte förlora henne igen). Säkert klassiskt ur psykologperspektiv men en ny insikt för mig.

Det är bra att gräva litet i det förflutna. Bara man gräver för att komma framåt.

Och framför allt så ska man inte gräva ner sig.

Mamma <3 Pappa = harmonisk son

Mamma ❤ Pappa = harmonisk son

4 kommentarer

Filed under personligt, självinsikt, Terapi, Uppbyggande

4 responses to “Gräv bakåt men gå framåt

  1. Min inriktning är att inte upprepa ”arvssynden”, dvs inte försöka föra vidare dumheterna till nästa generation. Har lyckats ganska bra. Men hur man än gör tror jag barnen kommer, precis som du gör nu, fundera över vad vi gjort för ”fel”. Suck.

  2. Grävandet, ja det blirr förr eller senare nödvändigt. Kanske måste man t.o.m. gräva ner sig lite för att riktigt förstå, smälta. Om det var längesedan man vågade. Men framåt, ja visst vill jag framåt…

    (Snubblade in här, läser lite nu 🙂 Hej!)

    • Välkommen till min blogg trots att det var via snubbeltråd 🙂

      Jag tror att man börjar gräva när man behöver. Ibland inser man inte dock att man skulle behöva gräva lite tidigare. Ju längre man väntar desto hårdare har jorden börjat packa sig och desto fler lager jord måste man igenom.

Och vad tycker du om detta?

