Statusrapport – börja nysta

-Tjena! Länge sedan eller hur? Hur är läget?

-Jorå det knallar, själv då?

Äh trams! Eller viktigt? Ibland behövs de där mellanfraserna. De där som inte säger något men som ligger lite som vadd och utfyllnad för att man ska komma lite mer i fas med varandra. Man känner in varandra. Lyssnar på tonlägen.

Fast med verkligt nära vänner tror jag inte dessa ”artighetsfraser” behövs. Där fortsätter man prata, öppet och rakt.

I dag ska jag åka till en psykolog. Jag ska börja nysta i mig själv lite. Varför jag reagerar som jag gör i vissa situationer. Varför jag betér mig på ett visst sätt när jag känner mig till exempel omotiverad eller vilsen. Etc etc…

Jag vill kunna fungera även om jag inte är på topp!

Jag vill veta varför jag behöver kämpa med vissa saker. Motivation, tålamod, ilska, vänskap, planering. Vill inte ibland ”fastna” så att middagar blir för sena eller komma för sent hem från jobbet.

Jag vill bli lite bättre på det. Inte expert, inte världbäst och perfekt.

Dags att ta tag i garnändarna…

2 kommentarer

Filed under statusrapport, Terapi

2 responses to “Statusrapport – börja nysta

  1. Svårt att avsluta och komma hem från jobbet? Det har jag också. Värst var det innan jag gick in i den berömda väggen. Gör som sonen. Använd dig av larmfunktioner i kalendern, som hjälp med att säga till: avsluta och gå hem. Det mobiltelefonsbaserade hjälpmedlet Memo comai har hjälpt mig mycket.

  2. Jag har timer på mobilen. Det funkar oftast. Jag avslutar jobbet och tänker bara kolla lite bloggar, kolla in några webbsidor etc etc . ”Det hnner jag på de 10 minuer som är kvar innan jag måste gå…” Och så blir tio minuter till tjugo etc etc.

    Jag har faktiskt tittat lite på Memo Comai. Ser ok ut men förstår inte riktigt vad som skiljer det från påminnelser i tex googlekalendern som är kopplad till mobilen?

Och vad tycker du om detta?

