Hur låter du för andra?

Jag hade ett telefonsamtal med hemmet i dag angående en datorfråga. Jag är familjens datorsupport… Jag hjälpte på långt jag kunde och datorärendet blev slutfört med ett frågetecken.

Jag sade att det där får vi titta på i kväll så att vi inte gör något galet. Jag satt på jobbet och kände mig lite stressad för jag hade saker jag ville då gjort och försökte vara klar och tydlig. Väldigt tydlig ”Vi väntar till i kväll, jag än inte göra mer. Nu har du ett läge i datorn som är stabilt”.

Jag uppfattades som sur, vresig och tvär.

Diskussion följde och jag bad om ursäkt flera gånger. Men det där mig att tänka till. Jag uppfattade mig som tydlig och hon som arg. Hur kan det skilja så?

Vem av oss har tolkningsföreträde?

Hur löser man sådant här? Ska man spela in sina samtal? Ta in en tredje part som får lyssna?

Jag måste fråga några goda vänner och be dem berätta hur jag låter.

5 kommentarer

Filed under familj, Funderingar, Relationer, Vardag

5 responses to “Hur låter du för andra?

  1. Alla har förstås tolkningsföreträde till sina egna upplevelser!

  2. Man kan alltid be att få ringa upp senare om man sitter ”trångt till”, det är många gånger bättre – än att ta ett stressat svar.

  3. Oh, tell me about it. Mitt livs problem. Låter sur, fast upplever egentligen att man bara är tydlig och rak, (i en pressad situation) när energin och fokus tryter. Nu förstår jag att det egentligen handlar om att känslorna inte är inte ikapp intellektet. Låter corny, men så är det.

  4. Genrep, menar du ungefär som den som skriker ”jag är inte arg”? Det är ju ganska vanligt, och det är lätt att själv hamna där om man inte riktigt har full koll på sig själv just då.

  5. Jag får alltid höra att jag låter arg när jag är rak och tydlig. Jag tror att det kanske beror mer på mottagaren ibland. Och att jag när jag löser problem ”glömmer” alla små smörjande ord. Jag går direkt på folkus.

    Det är som när folk ringer till mig och vill beställa jobb och dom frågar hur helgen varit. öh? Jag känner dom inte. men tydligen förväntas jag fråga sånt med. Smörjord. Jag har inte tid med sånt tjafs. Jag löser problem.

Och vad tycker du om detta?

