Jag tittar till min ryggsäck

Jag går iväg till minnesförrådet.

Bara behövliga saker?

Bara behövliga saker?

Tittar till min ryggsäck. Där finns mycket.

Några saker kan jag visa för andra. Mina glada sidor, min stolthet över mina barn, eller en bra text. Mina förmågor att glädja, skämta och ordvitsa i stunden.

Några saker är bara mina. Saker som får mig att känna glädje eller njutning i tillvaron men bara på sätt jag förstår. Några saker får mig att gråta, rysa eller skrämmas av mig själv men de är delar av min personlighet och jag behåller dem för att veta hur jag skulle kunna vara.

Några ska jag slänga, vet bara inte när. Kanske behöver jag hjälp att packa ur, sortera och bestämma vad som ska tillbaks?

Jag slänger sådant jag inte har nytta av. Ältande, grubblande, insnöande på något som inte för framåt. Begränsande av mig själv eller andra i min närhet åker i sopsäcken även om jag ibland har svårt att släppa greppet innan det glider ner i tunnan.

Vissa saker lägger jag lätt åtkomligt att ta fram varje dag. Tålamod, glädje, förmågan att inspirera eller inspireras. Kärlekstankar ligger i ytterfacken.

Annat kan ligga kvar men tas fram när det behövs. Ännu mer tålamod, styrka när förhållanden gungar, barnen har det svårt eller trilskas för mycket. Här bör finnas utrymme för saker jag lånar eller får av andra. Strategier för överlevnad, anpassning eller bara goda råd för speciella situationer.

Kanske skulle jag skaffa en lite mindre ryggsäck också så att den ändå är lätt även när den är fylld?

(Inspirerat av inlägget ”Jag trodde jag var beskäftig” hos Nattens bibliotek.)

4 kommentarer

Filed under Funderingar, Note to self, Uppbyggande

4 responses to “Jag tittar till min ryggsäck

  1. Vad kul! Att jag kunde inspirera! Hoppas ryggsäcken blir lätt igen!

  2. Mindre ryggsäck är något av min livsdevis nu för tiden. Har plockat bort mycket ”onödigt” som bara sätter käppar i livet.

  3. Vissa saker bär man nog med sig, vare sig man vill det eller inte. Men man får inte glömma att packa ur för att få rum med ny packning.

    • Hej och välkommen till min blogg.
      Jo det är svårt att plocka ur vissa saker ur ryggsäcken. Men det finns proffs på det, terapeuter har jag hört att de kallas 🙂
      Hur som helst gillar jag metaforen med ryggsäcken.

Och vad tycker du om detta?

