När någon har varit sjuk ska man önska krya på dig…

Jag borde inte bli arg men jag är lite sur.

I går

Jag sjukskrev mig och stannade hemma. Delvis för att jag inte kände mig helt kry och delvis för att jag behövde en mental break.  Jag mailar dels till arbetsgivaren och dels till de som sitter i teamet hos kunden där jag jobbar och berättar att jag inte är kry och stannar hemma. Ganska normalt att meddela detta. Information och kommunikation är bra enligt min mening.

Idag

Kollade mailen igår och idag. Inte ett mail med ett ”krya på dig”. Till och med säljaren på huvudkontoret önskade det. När jag kommer i morse svarar de på mitt ”God morgon” och sedan…
Inte ett ljud. Ingen fråga, inga kommentarer om gårdagen och då ligger det ändå en utskriven lista med aktiviteter på mitt bord.

Visst brukar väl normalt funtade människor i alla fall fråga om man är pigg eller frisk nu?  Men vissa är väl inte normalt funtade, eller i alla fall inte konstruerade som jag.

Skumma kollegor i detta hänseende (enligt min åsikt, tyvärr).

Glada kollegor

Glada kollegor

Somliga säger att man inte ska skriva blogginlägg i affekt bland annat Victoria på Tankar i Lös vikt.  Hon säger:

Låter upprörda blogginlägg vila och omarbetar tills jag står för allt fullt ut alla dagar

Ponera att någon av ”kollegorna” detta berör skulle läsa detta inlägg… (Nu läser jag det jag skrivit, och ändrar några ord till mindre hårda). Nu kan jag stå för det. Om frågan skulle komma upp. Jag säger det inte rakt ut till dom. Inte ens en fråga om mailen hade strulat i går…

PS (tillagt senare)

En kompis som jag diskuterade detta med på MSN sade: ”Inte konstigt att man är borta en dag och då är det inget speciellt med att de inte reagerade”.

Inressant att få en synpunkt som hjälper mig att se det från ett annat håll. Jag har för övrigt också fått några kommentarer på twitter om hur man kan välja att bemöta ett ”ickebemötande”.

4 kommentarer

Filed under Funderingar, jobb

4 responses to “När någon har varit sjuk ska man önska krya på dig…

  1. Victoria

    Krya på dig! Bättre idag. 🙂

    • Den var klockren!
      Jo tack! Mycket bättre idag. Piggare och gladare.
      Framförallt när jag läste din kommentar.

      • Victoria

        Klart den var klockren! Du ska ju ha så många krya på dig-önskningar som finns. Det är trist att de små små orden av hänsyn och omsorg är så svåra att skicka på mailen. Det tillhör ju vanlig artighet. Litet bevis på att man är saknad. Nu menar folk sällan någonting med nåt utan glömmer av. Tänk på det. Och de kan bli jätteglada nästa gång de är sjuka när du skickar ett krya på dig. Och kanske gör det samma? Men det kan man aldrig lita på. 😉
        Jag har själv halsfluss, men jag känner mig inte sjuk. Mer än att penicillinet gör mig illamående.

  2. Det är alltid trist att inte bli sedd. Oavsett om det är efter en dag eller en vecka. Att höra sig för med ett enkelt ”Är det bätter idag?” tycker jag nog alla kan kosta på sig.

Och vad tycker du om detta?

