Tjabba läget?

Yo man, wazzup?

Yo man, wazzup?

En tanke som slog mig häromdagen var hur vi hälsar. Alla är väl bekanta med det formella:

Tjenare! Läget?

Formellt? Tjabba, tjena? Har farsanmitti käkat svamp?

Jag vill hävda att det är så. Kanske jag är ensam om att ha upptäckt detta, att hela (väst)världen har accepterat denna hälsningsfras? Visst är det bra att ha artighetsfraser, men jag skulle nog ses som en kuf om jag svarade:

”Jo det är ganska ok, fast jag känner mig inte på topp idag. Halsen krånglar och magen är inte riktigt vän med mig. Chefen är en idiot och frun vill nog skiljas, barnen hatar mi…” Nä jag går lite till överdrift, man förväntas svara:

Jo det är lugnt, Själv?

Och så kan man börja prata vidare (förhoppningsvis).

Jag börjar värja mig mot det här. Jag har en kollega som då jag tittar in börjar fråga ”Läget?”. Han är trevlig och vi pratar lite om hur det är på uppdraget etc och om det blir ett litet stillestånd i konversationen frågar han:  ”Så hur är läget?”. Jag tror inte att han försöker djuploda mig och att frågan betyder ”Hur är det egentligen” utan det går av bara farten. Det skulle vara trevligare tycker jag om frågan var lite mindre automatisk.

Formellt

Formellt

Ha det så hjärtligt.  (Eller hur vill du hälsas på?)

1 kommentar

Filed under Funderingar, Vardag

One response to “Tjabba läget?

  1. Jag håller fullständigt med dig. Om man inte lägger in mer i ”Hur är läget?” än att man förväntar sig att få ”bra” till svar, så har vi ju blivit fruktansvärt ytliga.

    Om man nu vill ha enkla hälsningsfraser, så kan man väl använda ”Hej! Trevligt att träffas.” eller ”Hej! Det var inte igår.” eller liknande.

    Om man inte bryr sig om svaret på frågan ”Hur mår du?”, hur ska man då fråga om man *vill* ha svar?

Och vad tycker du om detta?

