Funderingarna tar fart – rollerna tar form

I helgen träffades vi i teatergruppen.  Ännu utan regissör. Jag har blivit tillförordnad regisörsbiträdeadministratör och såg blickarna på mig förra repet: ”Vad ska vi göra nästa gång?”. Jag svarade vagt att vi repar text eftersom vi fortfarande står med manus i hand.

Efter lite funderande på bussen till repetitionen tänkte jag att vi kör en genomläsning och diskuterar vad som händer i scenerna. Det kan gå åt helvete eller det kan bli intressant.

En amatörteatergrupp består av en massa olika personer med olika motivation, drivkraft och energi. Då kan det bli lite stökigt och rörigt inför ett rep särskilt som det föregåtts av ett årsmöte i föreningen.

”Alla på plats?!”

Tystnaden börjar lägga sig. Alla tittar på mig. Jaha (gulp) bara att köra! Några korta administrativa meningar och sedan förklarar jag min idé dagens rep. För att tända lite ljus och föda lite idéer hos de andra berättar jag vad jag tycker om pjäsen. Många bottnar, relationer mellan personer, triangelrelationer, fyrkantsrelationer, känslor, människor och företeelser. Jag brinner, jag hittar motsatser i pjäsen.  Gammalt och nytt, trångsynthet och vidsynthet, förnuft och hjärta.

Jag hinner knappt avsluta min uppräkning när de andra faller mig i talet och rader upp de motsatser de hittat.

Bravo! Mer sådant. Nu läser vi

Tystnad! Jag beskriver första scenens miljö med låg och ändå klar röst. Koncentration!

Det här var behövligt! Tidigare har vi bara repat, kört repliker och provat på scen. Men utan en riktig (nästan) regissör.

Jag läste i en intervju med Jonas Karlsson att det mesta av jobbet är det egna funderandet, timmarna (dagarna) på sofllocket där man försöker hitta undertexten det som ligger bakom replikerna. Här blev det en gemensam start på funderandet och ALLA deltog.

Iakta, värdera, reagera

Repliken är toppen på isberget.

Lämna en kommentar

Filed under teater

Och vad tycker du om detta?

