En blåsa på halsen

Nu kan jag göra som Truthandfiction, börja prata om mina krämpor :-). Jag vill inte jämföra mig med det helvete som hon gått igenom med gallstensanfall etc och hon är värd all uppmuntran (dvs kommentarer på sin blogg).

Senaste veckorna har jag haft en svullnad på halsen. Raskt nördade jag in på wikipedia och allehanda medicinrelaterade websidor för att hitta att jag säkerligen led av sköldkörtelfel, skulle dö i cancer eller av kvävning.

Jag lever fortfarande eller hur? Jag har ingen spökskrivare och den enda som känner till lösenordet här är jag. ”Scribere, ergo sum” eller något sådant.

Svullnaden visade sig efter ultraljudsundersökning vara en vätskefylld blåsa (cysta) på halsen i höjd med sköldkörteln. Lätt fixat med en spruta och så suger man ut vätskan. Gäller bara att sticka rätt…

Låter nog doktorn göra det.

Fått något på halsen

Fått något på halsen

(Bilden föreställer inte min hals)

Men nog är det konstigt. Borde jag inte ha lärt mig att ta reda på fakta innan jag går och drar slutsatser och oroar mig. Eller hur funkar det mänskliga psyket egentligen? Borde jag inte veta att jag inte kan veta?

Hur som helst var det skönt att få en förklaring till det hela.

4 kommentarer

Filed under Funderingar, statusrapport

4 responses to “En blåsa på halsen

  1. Maria

    Det är universums balans för jag utgår alltid från att jag är frisk. Folk tjatade på mig ett år innan jag gick till läkaren med min stora knöl i bröstet. Sen tjatade dom en månad innan jag ringde och kollade resultatet. Ofarlig. Nu (18 månader senare) är den tillbaka och jag är övertygad om att den är godartad…

    • Maria: Välkommen hit igen!

      I princip brukar jag också dra mig. Jag kan gå länge med krämpor utan att tänka att det där måste jag kolla upp.
      Jag brukar tänka att ”äh det ska väl vara så , det går över”.

      Med en inställning som du har så tror jag också att det är lättare att hålla sig frisk.

  2. anna

    Hej,
    Har för tredje gången en cysta i halsgropen, precis mellan nyckelbenen. Var det där din satt? Även fast jag haft det 2 ggr förr är jag tokorolig. Helt sjuk.
    Vill väl lugna mig själv med att det är fler som haft det…..
    /Anna

    • Min sitter i halsgropen. Det kanske är mellan nyckelbenen? På mycket anatomi kan jag…
      Jag är inte lika orolig den har gången. Då har jag annat som oroar mig. Tänderna till exempel.

Och vad tycker du om detta?

