Negerbarn

Kvinnan på bilden har inget med texten att göra

Kvinnan och barnet på bilden har inget med texten att göra

En kund ringde mig angående ett fel i datorsystemet. Kunden var mäkta frustrerad och hade försökt lösa problemet själv utan att komma någon vart. Den i princip första mening jag hör kunden säga är:

Alltså, man blir med negerbarn.

Frånsett det kanske något idag icke politiskt korrekta i uttalandet så tyckte jag det var ganska kul. Utropet kom helt spontant och jag blev lite häpen så att säga, har aldrig hört uttrycket förut. Jag förstod andemeningen dock.

Kunden är i sin bästa ålder ca 60 och vi är båda kaukasier. Tror inte kunden hade sagt samma sak om jag varit av annan hudfärg.

Någon som hört uttrycket förr? Kan tänka mig att det anspelar på någon rolig historia om att ”du envisades ju med att ha lampan släckt!”.

8 kommentarer

Filed under Roligt

8 responses to “Negerbarn

  1. Jag hörde det redan 1985. Jag hade ett befäl i lumpen som alltid sa så, när vi inte gjorde som han förväntade sig. För honom fanns det bara två sätt att göra saker; hans sätt och fel sätt.

  2. Vid en bridgetävling en gång så spelade jag fel. Spontant, och när det var totalt tyst kom det; ”Det är ju, kuken i örat”.
    Inte så lämpligt kanske, inte så genomtänkt, men ett väl illustrerande uttryck över att det var en total miss.
    🙂
    Ingen tog illa vid sig, men många ansåg det som tämligen muntert.

  3. Hmm, ledsen men jag ser inget roligt i uttalandet och skulle nog reagera direkt och fråga vad han menade.

    För mig är det oerhört kränkande och nedsättande, har aldrig hört och hoppas jag aldrig kommer höra det. Och ärligt så förstår jag inte. Vadå blir med negerbarn????

    negerbarn=frustrerad, fel, galet. Eller? OCh neger, bara det ord är oerhört kränkande.

    Nä, trist med människor som inte tänker.

    • @Ulrica Jag kan förstå dig.
      Jag tror inte den här människan tänkte eller menade illa (men jag vet inte eftersom jag inte känner personen så nära). Jag kanske skulle ha reagerat starkare om jag från personen fler gånger hört detta uttryck eller andra nedsättande kommentarer om färgade (vad säger man?)

      Min gissning är att det är ett uttryck som är mer frekvent i en äldre generation (där man inte visste bättre).
      Språkliga uttryck förändras ju med tiden, seder och influenser. Precis som du skriver har ordet neger fått en kränkande klang idag. Jag använder inte det ordet själv. Det här med uttryck ligger väl djupt rotat i uppväxt, personlighet och hur vidsynt man är?

      I ett annat sammanhang, kanske de flesta andra och sagt av någon annan person hade jag kanske reagerat starkare/annorlunda. I den isolerade situationen (telefonsamtalet) så reagerade jag inte.

  4. Använde själv ordet neger i en ogenomtänkt tweet för några dagar sedan. Inte för att vara elak, hakade bara på någon annans tweet i ett dumt och ogenomtänkt infall. Kan tilläggas att det inte var någon person som åsyftades, jag använde bara ordet. Startade med detta övertramp ett krig och blev i gengäld kallad Smutshora bland annat. Först blev jag förvånad över den starka reaktionen, jag känner flera svarta som INTE har svårt med ordet.

    Men när jag sedan tittade på det tweeterinlägg jag gjort tyckte jag själv att det såg hemskt illa ut. Precis som när man tittar på gamla sms som är hur roliga som helst när man skriver dem, men senare ser rent av otrevliga ut.

    Jag har bitit i det sura äpplet, och bett om ursäkt och därefter plockat bort tweeten, för det sista jag vill göra är att såra någon. I de upprördas ögon är jag fortfarande en smutshora och det är bara att tugga i sig. Det var ju trots allt jag som gjorde bort mig.

    Världen har krymp, men vi kommer från olika traditioner med olika förutsättningar. Jag är allt som oftast fördomsfri, på gott och ont. Därför är det kanske lätt att misstolkas, det finns inga illasinnade tankar bakom. Ett annat problem är att jag är den typ av människa som inte har det där mellanrummet mellan hjärna och mun som kallas ”tänka efter före” Saker och ting kommer från huvet och rätt ut bara, ingen tid för nånting däremellan.

    Finns det någon förklaring då? Varför klingar inte ord lika illa i allas öron?
    I min värld, har ordet neger aldrig haft den negativa klang som den på senare år har fått i framför allt större städer. Där jag växt upp användes ordet neger oftast i samband med godis och hudfärg, alltså som komplimang.
    Negerbollar var hemgjorda, chokladbollar köpta. Negerkyssar var små platta hemgjorda chokladgodisar.
    När man efter sommarens lov jämförde solbrännan med varandra vann den som blivit ”brun som en neger” alternativt pepparkaka. Det fanns inga som helst elaka tankar bakom dessa kommentarer.
    Pippis pappa var väl världens bästa pappa och han var negerkung. Jag undrar vem som bestämde att Astrid Lingrens ord skulle bli fult.
    Ändå vet jag att hur jag än tänker så finns det andra som har en helt annan åsikt. Och det är det värsta är, trots den vetskapen skrev jag det där n-ordet som fick folk att vilja slå något hårt i mitt huvud. Och dessutom hade jag mage att bli förvånad först.. Inte konstigt att världen är konstig.

  5. Linda Jonsson

    Jag har hört uttrycket förr, med andemeningen ”att bli med negerbarn” är det värsta som kan hända/inget man vill bli/helt fel.
    Alltså inte en särskilt rolig kommentar alls, utan bara läskigt rasistisk och/eller ogenomtänkt.

    För övrigt måste jag bara säga att jag hittade till din blogg på ett ganska kul sätt. Ville kolla hur andra wordpresbloggares sidor ser ut och googlade därför ”bra blogg wordpress” och din blogg kom upp som första träff. Grattis!

Och vad tycker du om detta?

