Som att vara där

Det var teaterrepetition häromdagen. Den andra för min del. Vi repeterade en del av pjäsen som vi inte hade planerat att ta den dagen. Själv hade jag läst igenom två gånger men utan att fokusera helt på mina repliker. Men vilken repetition! Trots att en del inte var närvarande och andra fick hoppa in och läsa deras repliker med ibland lite stapplande resultat så var det väldigt bra.

Jag försökte koncentrera mig på att ”vara där”, lyssna på de andra rollfigurerna, ta in vad jag tyckte om dem och vad de sade. Bitvis gick det riktigt riktigt bra. Just när jag vågade vila, vara tyst, invänta känslan och inte bara säga repliken mekaniskt. När motspelaren ser en i ögonen och kontakt uppstår mellan rollerna. Då är det magiskt!

Repliken är ju toppen på isberget. I ”verkliga livet” pratar man ju inte bara utan att det finns en riktning och en känsla och tanke som repliken bottnar i.

Vi pratade gemensamt om att när vi ska plugga in repliken ska vi ägna mycket tanke åt varför rollen säger just så och just där. Alltså är det viktigt med det egna jobbet med den egna rollen. Vad har denne för bakgrund? Vad tänker denne? Hur har rollfiguren hamnat i den situationen som är pjäsen.

Vad säger rollen?

Vad säger rollen?

Lite vitsigt kanske man kan säga att man inte ska spela roll… Men det beror på pjäsen och vilket uttryck man vill ha. För oss är det nog Konstantin Stanislavskij som gäller.

Lämna en kommentar

Filed under teater

Och vad tycker du om detta?

