Man

Man borde använda uttrycket ”man” lite mer sällan för man blir så allmänt hållen i sina uttryck. Det gör att man kanske inte tas på allvar eller att det man egentligen vill ha sagt inte kopplas ihop till en själv när det är det som är det väsentliga. Man bör vara mer tydlig i sina viljeytrringar och inte använda vaga ord utan referera till sig själv som subjekt i första person. Då blir det tydligare att det är en själv som står för tyckandet och inte någon obestämbar annan ”man”.

Eller hur visst borde man?

Vagt...

Vagt...

2 kommentarer

Filed under Funderingar, Lättviktigt

2 responses to “Man

  1. Snygg bild. Att använda man istället för jag är nog i grunden ett sätt att vara lite bekväm och distansera sig.

    • farsanmittilivet

      Visst är det en distansering. Ibland är det lätt att det slår över så att man/jag/folk/människor använder ”man” utan att tänka på sammanhanget.

      Jag brukar försöka tänka på det själv just för att bli tydligare i mitt tyckande. Inte ska det vara så farligt att kunna tycka saker.

      Det var för övrigt hundan vad du var snabb i att kommentera. Jag hade knappt hunnit släppa upp publicera-knappen.

Och vad tycker du om detta?

