Oroar jag mig i onödan? – Teaterns inverkan på psyket

I söndags var jag på teaterrepetion för första gången. En upplevelse med blandade känslor.

Roligt att få träffa gamla teaterkompisar som jag inte sett på över tio år. Roligt att få spela teater igen. Skitnervöst att spela teater igen. Det visade sig att jag kanske var den som läst på bäst eller i alla fall funderat mest runt rollen jag blivit tilldelad. En rolig sak är att jag troligtvis kommer att ha två mammor och två fruar pga dubbleringar i rollbesättnigen. Det innebär extra arbete i repetitionerna men då får man göra när det finns fler villiga skådespelare än roller.

Gruppen hade bara setts två gånger för den här uppsättningen så vi är precis i uppstartsfasen för pjäsen. Då är det alltid lite olika viljor och löst sammansatt hur det ska se ut med reptider, premiärdatum etc. Det hör till i amatörteaterns värld, kanske den riktiga också?

Jag kände mig lugnare mot slutet av repetitionen. Ska försöka att intala mig att det här går bra, och att jag klarar det. Hänga fast vid min plan för inlärning och rollstuderande. Kanske ”spela lite teater” och låtsas att jag har pejl på läget för att närma mig de övriga i ensemblen, särskilt de som jag kommer att ha flest dialoger med.

En av scenerna ska utspelas mellan min roll och älskarinnan i hennes sovrum. Ingen nakenscen nej nej men det ska vara elektriskt. I en annan ska hon kasta sig om halsen på mig och jag ska kyssa henne. Uhmm spela teater. Jag tror att jag får ta fram erfarenheter ur eget liv för att hantera detta. Känns som en utmaning, men en positiv sådan.

Hej vad det går...

Hej vad det går...

Men det påverkar hur som helst psyket så det får vara skakigt ett tag medan jag bearbetar det.

Oron då?

Jag var hos tant doktorn häromdagen för jag har varit svullen på halsen från och till de senaste två veckorna och undrat litet om det är sköldkörteln som spökar. Snabbsänkan visade i alla fall inget oroande men vi får se om en vecka vad proverna säger. Piller eller inte…

Något är det i alla fall. Säkert en kombination av alla möjliga saker som far genom kroppen och huvudet just nu.

PS. Jag har varit restriktiv med att skriva allt för personliga saker på sistone pga orsaker som jag nämnt i tidigare inlägg. Fram för allt är det personliga saker som rör min relation. Däremot vill jag gärna skriva om vad ”Min manliga huvudroll” tycker och han har nog en hel del att säga.

Lämna en kommentar

Filed under statusrapport, teater

Och vad tycker du om detta?

