Pluggar text

Jag pluggar text till pjäsen nästan var ledig stund. Tack och lov har jag inga monologer även om de säkert skulle sätta sig de med.

Nöta nöta nöta

Nöta nöta nöta

Så här har jag läst manus.

  1. Läst igenom två gånger och samtidigt markerat mina repliker med överstrukningspenna.
  2. Skriver undertexter, kommentarer och frågor i mraginalen.
  3. Jag har letat musik och platser som nämns i pjäsen. (Tack google och spotify)
  4. Jag skrev en egen sammanfattning av pjäsen med alla scener.
  5. Nu börjar jag repetera om och om igen de scener som jag ska vara med i.
  6. Jag har alltid en penna när jag läser så att jag kan föra in anteckningar

Det ska bli spännande att se om ansträngningarna ger resultat.

Målet är att när man ställer sig på golvet så ska replikerna sitta med lätthet. Man ska inte behöva ha en papperslapp i handen när man tränar in scenerierna. På så sätt blir man friare vid repetitionerna. Har en tidigare regissör sagt.

Jag tror det stämmer.

Hur gör du när du ska lära dig en text utantill?

2 kommentarer

Filed under statusrapport, teater

2 responses to “Pluggar text

  1. Jag har inte provat den här web-applikationen själv ännu, men den verkar vettig på något vis!

    http://www.memorizenow.com/

    • farsanmittilivet

      Det där ser bra ut. Då ska jag bara :

        Scanna texten
        OCR-tolka den
        Redigera
        Strukturera upp den i lagom stora bitar
        Och klistra in i webb-appen 🙂

      Annars är den bra.

Och vad tycker du om detta?

