Vill du ha roligt? – Träffa okända människor

Ska vi ses?

Ska vi ses?

I fredags var jag på en så kallad ”tweetup”.

Ett gäng twittrare som bestämmer sig för att träffas. I det här fallet ca 40-50 st som träffades över en bit mat (god!) och tillhörande dryck. I det här fallet så var födointaget av sekundär betydelse. Det jag tror de flesta uppskattade var mötet med kända men också helt okända människor. Okända i verkligheten alltså, för många är man bekant med via twitter.

Jag hade träffat tre av dessa tidigare. Intressanta personer. Några som jag gärna träffar igen. Vid presentationsrundan guick man runt och sade oftast förnamn och twitternamn. Mitt förnamn sade inte mycket men när jag i nästa andetag nämnde mitt twitternamn @farsanmitti så lystes ansiktet up ”Jaha! det är du”.  En följd av att blog och twitteralias är anonymt.

Många nya ansikten blev det och det var svårt att hålla reda på vem som var  vem.  Nu gjorde det inte så mycket för jag blev inbjuden till och hamnade i många trevliga pratstunder. De flesta i sällskapet verkade vara genuint intresserade av att träffa andra människor.

Jag och Peter @wirhed hade på var sitt håll kommit att jämföra twitter med ”lumpen” som nu delvis tyvärr är avsomnad. Det vi tänkte på var att man i lumpen träffas över klass och samhällsgränser vilket kan (inte alltid) borga för en förståelse för andra människors situation och levnad.

Skillnaden med twitter mot lumpen är att man väljer sin ”bubbla” av människor. Om man är tillräckligt öppen så plockar man också in människor som hör till andra grupperingar än de man normalt vistas i. Skillnaden är att man väljer frivilligt medans man i lumpen ofrivilligt hamnar i en viss pluton, ett visst logement, en viss säng. Det finns för och nackdelar med båda sätten så klart, men vi ansåg att det positiva med twittervalet vägde till twitters fördel.

Jag hade så roligt att jag inte var hemma förrän efter ett på natten. Jag hade till och med så roligt att jag glömde betala för den förbeställda maten, men det ska gottgöras

Fredagens twitterträff blev en vägdelare i mitt (online)liv som farsanmittilivet.

Via blogg och twitter har jag nu börjat träffa andra människor. Människor jag är nyfiken på. Träffar som är en väg ut i livet. Ett sätt att bli mer öppen och lära sig att vara i sociala sammanhang. Jag ser mig inte som osocial, men de senaste årens familjeliv har inneburit ett ganska sparsmakat utbud av social samvaro som det nog är för alla barnfamiljer.

Detta gör att jag måste ta ställning till bloggen och vad som står där. Nu är det ett nytt läge. Många av de skäl jag hade för bloggen funkar inte i ett nytt sammanhang. De människor jag träffar kan läsa min bl0ogg, alla har inte gjort det dock, men just nu innebär det att de kan veta mer om mig än min fru, familj och släkt.  I längden skulle det inte hålla.

Troligtvis blir det att jag raderar de inlägg som lämnar ut min familj för mycket. Jag har bestämt mig i sak men vet ännu inte hur det praktiska utförandet ska se ut.

Tänk vad mycket man kan lära sig genom att blogga?!

1 kommentar

Filed under bloggar, Relationer

One response to “Vill du ha roligt? – Träffa okända människor

  1. WoW

    Ja, nätlivet förändras hela tiden det med!

Och vad tycker du om detta?

