Om att vilja något riktigt mycket

Viljestyrka

Viljestyrka

Nattens bibliotek skriver i inlägget ”Vissa saker tar tid” att:

Om man vill något riktigt mycket då gör man det

Jag brukar hävda detta. Ibland för barnen med ”Ja du hann inte rita den där teckningen (spela spelet etc…) Då ville du inte det tillräckligt mycket utan du valde att göra något annat” . Jag tror att det är bra att visa att man måste vilja saker.

Har svårt att själv praktisera det här fullt ut men det kanske beror på en otydlig vilja från min sida kanske. Eller kanske snarare att jag inte får eller vågar möta motstånd där jag kan hävda min vilja? Jag kan var lite mesig i vissa sammanhang för att jag inte tror helt på vad jag tycker och känner. Det gör ju att jag bara flyter med…

Jag förstår Siris resonemang att man ibland måste hejda sig för att inte köra över sig själv och medmänniskor. Men det skulle vara intressant att höra resonemang om strategier för att nå dit man vill när man vill något riktigt mycket. Det skulle också vara kul att höra konkreta exempel på när och hur man bör/måste ta hänsyn etc.

4 kommentarer

Filed under bloggar, Funderingar

4 responses to “Om att vilja något riktigt mycket

  1. Vad kul att du länkar och skriver om dina tankar runt att vilja och faktiskt göra saker. Jag håller helt med om att det man vill som är lite mer dagliga saker, träna, äta riktigt, få läst tidnignen i lugn och ro faktiskt går att få gjort om man verkligen vill. När jag skrev mitt inlägg tänkte jag på stora beslut som påverkar de i ens omgivning i hög grad som att flytta, förändra sin inkomst, säga upp sig, börja plugga, starta firma, skilja sig kan vara svåra att få gjort på kort sikt.

    Jag ska absolut skriva om strategier för att få gjort vad man faktiskt vill. Tack för tips till inlägg!

  2. Spin Red

    Kanske inte riktigt vad du är ute efter, men jag funderar också hur kan veta vad man vill i mitt inlägg Årsmöte i ”Man får det-klubben”, och nå dit man vill. Visserligen än så länge mest i de fall där man skulle kunna men inte förmås sig att komma igång och faktiskt göra det. Tror du man kan träna sig till det?

  3. Pingback: Två människor/bloggare jag skulle vilja möta « Farsan mitt i livet

  4. Pingback: Motivation för förändring « Nattens bibliotek

Och vad tycker du om detta?

