Styrketräning för hjärna och muskler

Löpbandet rullar på. Men det går för lätt. Jag ökar på hastigheten och lutningen ett par snäpp. nu börjar det kännas i ben och hjärtat ökar tempot. Lagom mycket för att det ska belastas men inte för mycket.

Träning kräver motstånd. Styrketräning blir effektivast av lite högre motstånd och färre repetitioner än lätt och för mycket.

Jag tycker att samma sak gäller för hjärnans, sinnets och själens utveckling. För lite motstånd gör att min hjärna går på lågvarv eller börjar frivarva i sina egna tankebanor. Tankarna blir grötiga,slappa och företagsamheten går ner mot lägre nivåer.

Får jag motstånd, lagom mycket, känner jag mig mer kreativ, levande och aktiv. Humöret håller sig på en högre, gladare och mer behaglig nivå. En diskussion med en person som ställer frågor, är intresserad och ger mentalt motstånd ger mer än att prata med någon som bara håller med. Visst har du varit med om sådana samtal där allt du säger hamnar i någon slags slö, medhållande och vag sörja. Sådana samtal tycker jag brukar bli ointressanta och dö ut efter ett tag

Visst finns det likheter mellan hjärnträning och muskelträning?

Gärna järnhård hjärnträning

Gärna järnhård hjärnträning

Mentalt motstånd ger hälsosammare tankar. Mer sådant!

Lämna en kommentar

Filed under livet

Och vad tycker du om detta?

