Nej vi har inget rostat bröd – enkel dialog

Enkel kommunikation - Mors!

Enkel kommunikation - Mors!

-Tyckte du att jag skulle ha rostat bröd till dig också?

-Ville du ha rostat bröd?

-Vi har bröd att rosta.

-Varför undrar du?

Fyra  möjliga svar på frågan jag ställde i inlägget ”Har vi rostat bröd”. Det finns ett otal andra svar men det var inte svaret som gjorde att jag började fundera. Det var varför man svarar som man gör. Den som får frågan har sin ”tankebubbla” och sätter frågan i sitt eget sammanhang.

Om man ska börja klura ut ett antal möjliga orsaker till att en person frågar eller säger en viss sak finns det risk att man gör fel antaganden. Om man då börjar svara utifrån sina antaganden tar det mer tid innan de involverades tankebubblor möts.

Jag funkar på det viset att om jag ska behöva lägga tid och kraft på att förklara hur något inte är så riskerar jag att komma bort från det jag verkligen ville prata om. Ibland tappar jag till och med bort det jag ville förmedla, även om det var viktigt.

Jag tycker att Thomas svarade intressant. Det blir mycket enklare om man kapar bort allt ovidkommande och ser frågan för vad den är. Kanske ställa enkla kontrollfrågor som ”varför?” och ”hurdå?”.

Hur tänker ni läsare?  Vad kännetecknar en god dialog? Hur gör man för att hamna i samma tankebubbla?

8 kommentarer

Filed under livet

8 responses to “Nej vi har inget rostat bröd – enkel dialog

  1. Jag kan ju inte låta bli att tycka någonting här. Det här är ju mitt yrke, jag är kommunikatör och har arbetat med företagskommunikation och marknadsföring i mer än tio år.

    Det som ofta missas i kommunikation med en eller flera andra människor är just återkopplingen. Hur kan jag som sändare veta att mottagaren av mitt budskap har uppfattat det som jag vill förmedla? Kontrollfrågor är ett utmärkt sätt. Känna sin målgrupp är ett annat sätt. Det här gäller både i den vardagliga kommunikationen mellan äkta makar som VD:n kommunikation till sina medarbetare. Masskommunikation är ju svårare att hantera av rent praktiska skäl, men här är det än viktigare med återkoppling i form av öppenhet för reaktioner och en tydlig kännedom om målgruppen.

    Ja, det var ju inte det du syftade på i din fråga. Den handlar mer om den vardagliga kommunikationen. Jag försöker lära mina barn att man kan uttrycka samma sak på flera olika sätt: med ord, med handling eller med en icke-handling.

    Så: Vad kännetecknar en god dialog då? Det ligger i ordets betydelse: En dialog är mellan en eller flera personer, alla bidrar och återkopplingen till det som sägs sker i dialogen självt. En god dialog innehåller lika många talare som lyssnare. Och däri ligger (enligt mig) nyckeln.

    Ha det bra!
    /Johanna

  2. irrhönan

    På frågan som sådan skulle jag svara att ”det finns bröd att rosta, ta för dig.” 🙂

    Sen kan frågan ställas med 20% ord och resten är kommunikation; gester, tonfall, blickar, kroppsspråk…

    Och vem ställer frågan? Intressant fundering!

  3. Det som kan vara jobbigt med att inte anta något annat än det frågaren verkligen säger, är att många människor tror att man vet vad de tänker. Barn är ju typiskt sett sådana, men många vuxna har inte insett att man faktiskt inte kan förstå vad de tänker utan att de faktiskt bemödar sig om att uttrycka det. Och är det en sådan person som frågar, och du svarar med en fråga om förtydligande, blir personen arg! Och hur går det med kommunikationen då?

    • farsanmittilivet

      Det kan vara det motsatta också.
      Att man ställer en fråga eller påstår något utifrån en tanke om något för en själv så otroligt uppenbart och självklart. Om mottagaren inte har samma tanke…

      • Ja, absolut. Det enklaste är ju att man helt enkelt säger sitt, så får den andra säga sitt. Och blir den andra arg får det väl bli så! Var och en ansvarar för sina känslor, ju. Och tycker jag att det är jobbigt när någon annan blir arg är det mitt ansvar. Det är en riktigt skön känsla att kommunicera med någon som har samma uppfattning om just dessa principer!

  4. hurryville

    Tidigare gissade jag nog mig fram tills jag hamnade rätt men har på senare tid övat upp mig i en ny kommunikationsform variant ”rak”. Ibland innebär det att en fråga besvaras med en fråga. Eller så blir svaret bara Ja, och så kan frågaren fundera vidare på om det betyder:
    1. Jag har ROSTAT bröd
    2. Vi HAR rostat bröd (hemma)

  5. maria

    I vardagen, som tex rostatbrödfrågor” så behöver kanske inte frågan analyseras till döds men ofta så utgår vi (helt felaktigt) från att mottagaren förstår vad vi menar. Då blir dialogen skev. En bra dialog kännetecknas av att man kollar att man verkligen talar om samma sak. Att samtalsfrekvensen är inställd på samma kanal.
    Kanske mest i relationer att man utgår från att partnen förstår vad man menar. Man kanske vill tror det?

    Har noterat det hemma att vi ofta missförstår varandra och tolkar samtal utifrån vårt eget bagage. Gärna när stämningen är låg. Vi brukar numera säga till innan vi tänder till… ”Kan du leverera det där på ett annat sätt så jag fattar”?

    • farsanmittilivet

      Hej Maria!!!
      Vi har börjat lära oss att jämka ihop våra tankebubblor och vi blir bättre på det allt eftersom tiden går. Men ibland när tröttheten har slagit till så kan det bli svårare.

      Bra det där att ni stannar upp, backar och säger till att ”vänta nu känns det inte riktigt trätt, kan du förklara” (Så förklarade i alla fall vår parterapeut att man kunde agera).
      Men jag gillar er formulering! Leverera, det är väl det man ska göra nuförtiden? 😉

Och vad tycker du om detta?

