Galet dyrt dricka

Jag bläddrade igenom Computerswedens bilaga Hemma hemma (häpp!) vid frukostbordet. Noterade att om jag åker till hotell Ritz Carlton i Moskva så kan jag köpa en champagne för endast 2 ,2 miljoner kr flaskan.

Prisvärt?

Prisvärt?

2 200 000 kronor!

Alltså…

  • För det kan man köpa tex 12 st Saaab 9-3 till reapris. Man får en mycket bra villa i en mindre ort i sverige och halva den villan i en närförort i Stockholm.
  • Det är föräldrarnas utgifter för två barn i sverige.

Folk får gärna vara rika, ha tjänat pengar på ärligt vis etc etc, men ibland blir jetsetexcesserna lite för mycket. Jag kommer in på tankar som tillgång och efterfrågan och undrar vad som far igenom huvudet på den som beställer in en sådan här flaska. Eller tänker de inte över huvud taget? Har det tagit stopp någonstans vid 10, 20 50 intjänade miljoner?

För visst finns det vettigare saker att lägga pengar på än en gammal flaska bubblande druvsaft?

Tack och lov finns det folk som spenderar sina förmögenheter på ett enligt mig vettigt sätt. (Här skulle jag ha velat lägga inen länk till en itkiulle som spenderar pengar på forskning om el och miljö men jag kommer banne mig inte ihåg namnet. Jag hoppas det dyker upp och då kommer länkningen.)

För övrigt har flaskorna legat på havets botten i 80 år. Snacka om en säker lagringsplats! Serveras väl kyld…

1 kommentar

Filed under livet

One response to “Galet dyrt dricka

  1. Och jag säljer helikoptrar som är billigare än så! Vi har en liten, tvåsitsig helis till salu nu från 1998. Bara 400 000 kr. 😉 God Jul!

Och vad tycker du om detta?

