#positivaveckan – en veckas glädje

Jag skrev klart tre fjärdedelar av den här statusrapporten när jag behövde göra avbrott i skrivandet för att lekpalatset jag var på stängde. På grund av en bilolycka på motorvägen var jag tvungen att ta en omväg vilket gjorde att hjärnan fick lite tid att grunna. Jag började bli lite småsur på mig själv för att jag sitter och skriver ett inlägg med bara klagomål och gnäll.

Nej! jag ska ha en glad vecka.

Därför börjar positiva veckan nu!

Ser framåt med glädje

Ser framåt med glädje

Jag gör ett försök som går i positivismens tecken. Ingen flummig hejig ”huvet upp och fötterna ner” utan ärliga positiva tankar. Jag ska så gott jag kan tona ner de nedtryckande låga tankarna och bejaka de som bekräftar och glädjer. Mig själv såväl som andra.

Jag deklarerade för min fru redan i går att det kommer att bli en bra vecka, och morgonen var ett leende på läpparna hos oss båda.

Glatt läser Johannas kommentar på mitt tidigare sura inlägg och då vet jag att jag gjort rätt som fortsätter att skriva.

Jag sätter mig med morgonlatten och läser Victorias inlägg om Nätbekräftelse och know-how. Saker som jag haft i huvudet på sistone. Märkligt att saker sammanfaller (RAS är igång här).

När jag tänkte på den kommande veckan såg jag framför mig flera saker kopplat till nätet.  Varför inte ta det ett steg till? Ta hjälp av de kontaktytor jag har.

  • Eget dagligt inlägg med status om positivaveckan
  • Twitterkommentarer med hashtaggen #positivaveckan
  • Kreativa upplyftande och glada bloggkommentarer

Regler

  • Försök byta ut negativt värdeladdade ord eller formulera om.
  • Fokusera på de som går bra, är bra eller bara känns gott i största allmänhet
  • Le en gång extra
  • Lämna något åt som tar kraft eller ger dålig energi
  • Naturligtvis kan man ta med saker där det inte gått bra, men bara om man kan hitta vändningen i det. Se nederlaget som en erfarenhet eller vad det nu handlar om.
  • … du har säkert fler sätt (som det går bra att skriva ner i kommentarerna)

I nästa inlägg ska jag lista saker med dagen som varit positiva. Jag tänker hålla ut hela veckan. Banne mig! Annars får ni piska mig med ett långt RSS-flöde.

Så, någon som hänger med på lite kreativ positivism?

PS. Jo jag har bläddrat igenom Mia Törnbloms böcker men inte kört hennes program fullt ut.

1 kommentar

Filed under bloggar, självinsikt, statusrapport, Uppbyggande

One response to “#positivaveckan – en veckas glädje

Och vad tycker du om detta?

