Ch.. chh.. chhanges – drivkraften för skrivkraften

Efter att ha läst en diskussion på en annan blogg började jag svara, men det blev mer än en kommentar. Det bidde en fundering.

Jag tänkte på det här med vad man tar upp i sina skriverier.

För många bloggare som inte är proffessionella skribenter ar det är väl lättast till hands att man skriver av sig de funderingar man har när det känns motigt och tungt. Precis som i livet vid sidan om datorn, det är lätt(are) att beskriva och notera det som är dåligt i stället för det som är bra.

Det kan vara anledningen till att många bloggar föds i en kris eller ett behov av att få svar och stöta och blöta sina tankar. Sedan när man löst alla knutar så lägger man dagboken åt sidan för då falnar inspirationen och behovet hos amatörskribenten (som det i många fall är).

Men skrivandet har förhoppningsvis då nått sitt syfte. Att få skribenten att välja väg. Att våga förändra sig, och bryta gamla mönster. Att sätta sina ord på pränt är ett bra steg på vägen.

Fotnot:  Nu är ensamma pappan inte ett bra exempel på en amatörskribent… Tvärtom. Men det är ett dj–a bra exempel på en blogg som föds ur en kris. Får se vad som händer härnäst med den. Jag önskar dig allt gott dock.

1 kommentar

Filed under bloggar, Funderingar

One response to “Ch.. chh.. chhanges – drivkraften för skrivkraften

  1. Maria

    Fast jag skriver ju alltid 🙂

    Det intressanta är hur folk uppfattar det jag skriver. Dom som ”bara” har tillgång till min officiella blogg uppfattar mig ofta som hård och kategorisk men det har nog mer med mitt valda språk att göra. Det brukar gå över när folk träffar mig 😉

Och vad tycker du om detta?

