Varför jobbar du med det du gör?

Jag har på senaste tiden funderat på vad som gör mig nöjd i jobbet. När jag trivs bäst och får mest gjort.

Det finns tillfällen när motivationen tryter och arbetet blir segt och upphackat.

Vissa av oss har en ”gen” som gör igångstartandet och att kläcka nya idéer är toppen men där avslutet och färdigställandet kan ta en evighet. Motivation och koncentration minskar.

Jag märker på mig själv när jag är tvungen till monotont (eller kanske rättare sagt icke motiverande arbete) att koncentrationen försvinner upp i en annan galax. Jag tar småpauser, kollar en webbsida, mailen, twittrar… Arbetet med det som ska färdigställas blir uppbrutet för att jag inte orkar hålla engagemanget uppe.

Kanske är det bäst med små korta saker för att jag ska orka från början till slut? Att dela upp sina arbetsuppgifter i små korta hanterbara delar. Men hur lätt är det för en person som har svårt att planera? Finns det kurser för detta? Att skaffa sig en metod i arbetsplanering?

Jag kan hantera detta ibland men har svårt att vara konsekvent med det. Jag kan tänka mig att hjälpmedel i form av tidtagarur etc kan underlätta.

Vad ska man jobba med?

Vad är då lämpliga yrken och arbetsuppgifter för en person med sådana svårigheter och färdigheter? Många med ADHD väljer eller hamnar gärna i kreativa yrken eller andra sammanhang där motivationen automatiskt kan hållas på en hög nivå.

Journalist, artist, idrottsutövare.

Kan det vara så att många bloggare har denna ”gen”?

 

Är du kreativ? (bild från Flickr)

Är du kreativ? (bild från Flickr)

Men jag då?

Jag undrar vad som är lämpliga arbetsuppgifter för mig. Ett sätt att ta reda på det är att fråga andra, hur de hanterar sina svårigheter och använder det som styrkor I sin yrkesutövning.

Tanken slog mig att jag skulle intervjua några av de jag lärt känna (ahem nåja) på twitter och via bloggar. Kanske hitta några gemensamma nämnare.

Här är exempel på vad jag skulle fråga.

  • Vad jobbar du med?
  • Kallar du det personlighet/diagnos/svårigheter/möjligheter färdigheter?
  • När kom du fram till att du hade adhd?
  • Hur insåg du att du var annorlunda?
  • På vilket sätt hjälper din ”personlighet” dig?
  • På vilket sätt du nytta av din ”personlighet” i ditt jobb?
  • På  vilket sätt hindrar det dig i ditt jobb?
  • Hur gör du för att planera?
  • Hur gör du för att underlätta ditt arbete?
  • Varför tror du att du valde just ditt yrke?
  • Vilken typ av arbetsuppgifter jobb tror du passar bäst för en person med adhd
Lämna en kommentar

Filed under Add, adhd, Funderingar, jobb

Och vad tycker du om detta?

