Bloggar – den här gången är det personligt

Jag har väldigt många bloggar i min lista.

Från början var det rent yrkesmässigt.

Bloggar som jag fann intressanta för att de ger mig information som jag har nytta i mitt arbete. I den här kategorin är bloggar som jag återvänder till skrivna med ett lätt och flytande språk men ändå med substans. Borde alltid vara så men många tekniker har inte skrivandet som en av sina prioriterade passioner.

Numera är det oftast personligt som är bloggmålet för dagen.

Favorit (bild från flickr)TruthAndFiction var en av de första bloggarna som jag återvände till. Trots att jag inte ville det för att jag fick så mycket mothugg. Jag är glad att jag tog mig förbi det för hon skriver saker som får en att tänka till och inse att man kan se på saker på andra sätt. Hon har gett mig kritik ett par gånger men också beröm och goda råd. Hon kan vara kategorisk och kanske i mångas ögon fyrkantig men jag gillar henne verkligen. Det ska mycket till för att jag ska sluta läsa.

Nattens bibliotek hamnade jag på via den slump som gör att man länkas till något som man söker efter. Jag fångades av en novell om en relation som visade sig bli ensidig. Siri skriver lättläst, brett och tänkvärt och har gett mig egna uppslag och uppmuntrande kommentarer. Det är alltid substans och läsvärde när hon dyker upp i rss-flödet.

Slutet är början på något nytt har jag hamnat på två gånger. Första gången hittade jag en historia om hur bloggskrivaren hade kontakt med en tokig kärring. Andra gången, tja då var jag fast. Maria skriver om sina funderingar och händelser i vardagen så jag blir glad i själen. Att få ditt förtroende Maria gör mig berörd. Marias hjärna går i hundratio knyck men det går att hänga med i tempot för att hon oftast skriver enkelt och tydligt. Men i matinläggen tittar jag bara på de fina bliderna.

Det ska vara roligt också

Jag har en förkärlek för dåliga (språk)vitsar och underfundig humor så då och då tittar jag in till Tjuvlyssnat för att inte tala om photoshopdisasters.

När ger man upp en blogg?

Ibland kan jag vara på väg att ge upp en blogg och det har hänt att några strukits ur mitt rss-flöde men då slöläser jag eller bara tittar till på ämnesraden för ibland dyker det upp en fundering som är värd närmare läsning.

Inte ännu favorit men snart

Joakim Jardenberg som skriver Jardenberg Unedited är en god ”runner up” för en ofta läst favorit. Jag har ännu inte hunnit läsa så mycket av den men häpnar över hur mycket information man kan klämma in på en webbsida.

Hur…

Det finns så många som jag skulle kunna fylla på med. Vill man kan man söka på kategorin Bloggar här.

Nu undrar jag bara hur jag ska hinna läsa allt jag vill…

En bloggkompis tipsade mig att följa Bloggvärldsbloggen som har ett bloggtema varje vecka, och den här veckan var det ”Din favoritblogg”.

9 kommentarer

Filed under bloggar, Läsvärt

9 responses to “Bloggar – den här gången är det personligt

  1. Tack för att jag nästan är med på din lista;)
    Tveka inte att hojta om det är något du tycker jag ska skruva till.

  2. maria

    Tack, vad snäll du är! 🙂

  3. genrep

    För en tid sedan tipsade du om en blogg, som handlade om en kvinna som börjat blogga efter att blivit uppsagd från drömjobbet. Vad hette den?

  4. Visst är det intressant med bloggar – fast en del som jag börjat följa har liksom upphört och det är väl så i livet att ibland skriver man mycket och ofta och ibland mer sällan, nästan inget alls. Jag fastnade för din blogg då jag började vara i denna cybervärlden i juni i år, och jag läser dig regelbundet även om jag inte alltid kommenterar dig. Följer en del som du haft med som nylänk och liksom du undrade jag vart Xcobra tagit vägen.
    Ha det bara bäst!

  5. och en annan jag undrar över är ”Man make pappa” ..

  6. nattensbibliotek

    Nu förstår jag! Jag har ökat med 100 nya sökare om dagen den hrä veckan. Det är du som har ordnat besöksfest hos mig! Vad glad jag blir och vilka fina ord du skriver. Det värmer på riktigt! Kram

Och vad tycker du om detta?

