Typiskt mig…?

Jag följer ett par bloggar numera skrivna av personer med koppling till ADD/ADHD.

SmulAnn hade en länk till en sida med typiska symptom för ADHD. Den var för bra för att negligeras.

Originalet till listan kommer från http://add.about.com. About.com är tydligen är en del av New York Times Company och sidan skrivs enligt dem av ett nätverk av ”Expert Guides”.  Man får hoppas att de har substans och tyngd i sitt innehåll?

Jag har inte hunnit läsa igenom hela listan men oj! vad jag känner igen mig i många av punkterna.

Om man nu kan göra en motsvarande lista med åtgärder och hjälp för de typiska symptomen. Och sedan följa dem. Men det ligger väl i ADHDarens natur att inte kunna följa…?

 

 

5 kommentarer

Filed under Add, adhd, Note to self, självinsikt

5 responses to “Typiskt mig…?

  1. Maria

    Jag tycker att det är livsfarligt med såna där listor. Läser jag så stämmer det in på 100% av alla jag känner mig själv inkluderat. Kanske ska vi bilda en adhd-klubb? Den som söker skola finna. Vill man hitta tecken så hittar man det oavsett vilka listor man kollar.

    • farsanmittilivet

      Ja en klubb vore fint! adhdklubben.wordpress.com 🙂

      Jag förstår vad du menar. Det är RAS som är igång. Är något aktivt i hjärnan och intressant så ser man det lättare.

      Men är det inte bra att bli uppmärksam på sig själv och hur man fungerar? Om man kan agera utifrån ny kunskap är det inte det som är utveckling?

      • Maria

        Vete fan egentligen. Det känns som om samhället är gjort så att alla ska vara likadana och fungera på samma sätt. Måste man ha en diagons på allt? varför inte acceptera att folk är olika, tänker olika, agerar inåt och utåt på olika sätt? Att, som idag, leva med en troligtvis bipolär pojkvän har gjort mitt liv rikare och jag är glad att han inte medicinerar bort sin personlighet.

  2. Bob Seay – den amerikanske adhd-coachen du talar om farsan – är min husguru. (Han har själv ADD.) Bob skriver/uttrycker sig på ett väldigt avdramatiserande sätt om vårt neuropsykiatriska funktionshinder. Det har hjälpt mig mycket i att komma vidare och inte känna mig som ett UFO.

    Tyvärr Maria, tycker jag att du i din kommentar viftar bort diagnosen ADHD som något som kanske inte riktigt finns. Inget ovanligt förhållningssätt. Vi är rätt vana vid det. Brukar handla om okunskap eller brist på empati. Men trist är det.

    • Maria

      Inte alls men jag är rädd för generella listor på nätet. Jag var gift i 12 år med en man som antar att han har någon form av ADHD så jag har levt med det. Däremot hittar alla den diagosen (eller något annat passande) om man går efter allt skräp som finns på nätet oavsett om det handlar om psykopater, ADHD, autism eller gud vet vad man kan hitta. Är det att lida brist på empati att uppfatta det så kan jag leva med det. Jag gjorde en test (ganska omfattande) som visade att jag var både sociopat och psykopatiskt lagd blandat med en del annat.
      Och som jag skrev ovan: Jag har inte en vän (och jag själv inkluderat) som inte passar in på det mesta av allt i den länk som farsan hänvisade till. Så jag var helt allvarlig. Vi har kanske ADHD allihopa och vore det i såfall så illa? Människor är vi iallafall. Även om inte alla är runda klossar som passar i samhällsnormens vanliga fyrkantiga hål.

Och vad tycker du om detta?

