Förhoppningar, farhågor och förväntningar

I ett möte med vården som vi hade igår jag och min fru aktualiserades dessa ord som vi fått från vår parterapeut.

Jag tycker att man kan ha dem i bakhuvudet inför, i och efter viktiga möten. Antingen du möter dig själv, din älskade eller var det nu än är för relation det är frågan om. Det är väl det som kallas ”se nyktert på saken”?

Man kan genom att ställa sig dessa frågor ställa en svårighet eller oro i en annan dager. Eller kanske reducera en för hög förväntans glädje till att bli lite mer verklighetsbaserad. För mycket av det som ställer till förtret är väl farhågor och förväntningar som inte stämmer med verkligheten. Det här låter ju som ”man ska”vara nöjd med sin lott” och inte ha för högt ställda förhoppningar.

Men! Jämför:

”Ha högt ställda förhoppningar” med ”Ha högt ställda förväntningar”.

Vilken känns bäst att leva efter?

Förhoppning eller förväntan

Förhoppning eller förväntan

Jag får nog ta och läsa lite på lyckobloggen om det här.

1 kommentar

Filed under Note to self, Relationer, Uppbyggande

One response to “Förhoppningar, farhågor och förväntningar

  1. Grace

    (Nu såg jag att du hade en arkiverad post som heter ”Note to self” hade inte sett det tidigare när jag gjorde ett inlägg som jag kallade ”Note to self”.
    (jag brukar ofta använda mej av det uttrycket i vardagen)
    Det glimrade till nu när jag såg ditt arkiv då jag inte riktigt tidigare förstod din kommentar till mej angående mitt inlägget.)

    En förhoppning jag brukar ha är att det blir bra hur det än blir. Även om det inte blir som man förväntat sej. När man lyckats smälta besvikelsen om det är så att man rusar iväg med för höga förväntningar eller förhoppningar. Jag tror nog på att man ska förvänta sej det bästa av livet. Lyckobloggen är superbra. Bra tips där. Tack.

Och vad tycker du om detta?

