Och jag som lovade…

…mig själv att inte äta så mycket godis för ett par dagar sedan.
Och vad händer….?

Förrädare!

Förrädare!

De ställer till med chokladfestival i dagarna tre på Nordiska museet.

Tack för det!!! Förrädare!

Men jag har hållit mitt löfte bra och inte köpt någon choklad som tröst. Gårdagen spenderade vi en massa slantar på choklad av hög kvalite. Barnen gjorde marsipanfigurer för fulla muggar och mamma och pappa fick en stunds ro för att provsmaka choklad.

En lustig sak hände när vi skulle gå in. Chokladfestivalen är väldigt populär med långa köer och mycket folk som följd. Om man köper biljett i förväg via Ticnet kan man smita in på sidan av museet och trängas med folket inne i stället för i kön. När vi kom dit såg vi en lång kö som ringlade sig ut vid huvudingången. ”Aj då det är mycket folk” sade vi alla i mun på varandra.

Vi parkerar i alla fall och tänker gå in för här ska det provas choklad! När vi passerar sidoingången så noterar jag ”ah ingen kö” vi testar. Jag går självsäkert in och mycket riktigt kan man gå in där utan förköpt biljett. De andra avvaktar lite men jag ropar ”Kom nu då!”

Det lönar sig att vara lite kreativ och fräck och pröva nya vägar, vilket jag fick beröm för (änu en gång) på vägen hem av min kära fru.

Ett par söta kreationer

Ett par söta kreationer

Choklad i stora lass väntar inne i stora hallen.

Jag vet inte om det är skrattretande eller imponerande att höra människor prata om choklad som om det vore årgångsviner. Efter att ha fått lite tips av herr chokladprovare själv så kan jag förstå att det är skillnad på choklad och choklad! Det är ju också logiskt för kakaobönorna påverkas ju av var de växer, klimat jordmån och antal soltimmar etc etc. Klart som tusan att det påverkar smaken då.

Bröllopsklänningarna är faktiskt gjorda av choklad. Lycklig blir den make som får en sådan fru till altaret.

Men man ska fortfarande äta för att det är gott. Och jag trodde inte att jag skulle gilla en choklad som smakar tobak.

2 kommentarer

Filed under familj, Note to self, Uppbyggande

2 responses to “Och jag som lovade…

  1. Ariel

    Kul att stå där vid altaret och känna chokladen smälta på kroppen och sakta sakta rinna av en och visa hela härligheten inför gud och församlingen… ha ha ha… skrattar gott åt den tanken… 😆

  2. Grace

    Glädjande inlägg. Vad du är finurlig som hittade en sidoväg. Bruden var ju helt ljuvlig. Trodde nästan hon var gjord av porslin. Ariel gör en så skön koppling där i sin kommentar *ler* visa hela härligheten inför gud och församlingen … precis som vi var skapta från början.

    Ps Choklad är gott.

Och vad tycker du om detta?

