Hur bloggar du egentligen?

Alltså rent tekniskt och vilket arbetssätt har ni.

Behövs en handbok?

Behövs en handbok?

Nattens bibliotek fick frågan hur hon hinner blogga och hon svarar på det här.

Hon gav mig uppslag till ett arbetssätt. Smart att skriva i förväg och sätta ett framtida publiceringsdatum.

Men då måste jag också skaffa mig tiden att kunna blogga.

Jag reser med tunnelbanan till och från jobbet och då passar jag på att läsa bloggar via telefonen.  Om jag hade en bättre telefon skulle jag lättare kunna skriva inlägg också för jag vet inte om jag orkar släpa med mig en netbook varje dag.

För som Siri (NattensBibliotek)  säger, har man familj är det andra saker som ska fixas och då hinner man inte blogga lika mycket. Men jag funderar på att blogga framför TVn för att vara lite social i alla fall. Dvs vara på samma ställe som övriga familjen.

Så några frågor:

Vad använder ni för program på datorn och i telefonerna för att blogga och svara på inlägg?

Själv skriver jag uteslutande i webbläsaren. Gränssnittet i wordpress är riktigt bra tycker jag och det är smidigt att ha det tillgängligt utan specialprogram.  Dock funkar webbgränssnittet sämre i min mobil men det går att skriva snabbinlägg. Bilder funkar inte alls att lägga in via den Nokia N73 jag har.

Det finns bloggprogram i telefonen men det funkar inte när man kör worpress på wordpress… Hade jag kört den här bloggen och wordpress på en egen domän hade det funkat.

När bloggar ni som bäst på dagen?

Oftast på morgonen eller innan middagen. Det senare alternativet brukar tyvärr innebära att middagen blir försenad eftersom jag blir så inspirerad av skrivandet.

Hur bloggar du egentligen?

3 kommentarer

Filed under bloggar, Note to self

3 responses to “Hur bloggar du egentligen?

  1. Maria

    Hur? När jag känner för det? Ska det vara på något speciellt sätt? Jag kan avbryta mig mitt i middagslagningen för att jag bara måste skriva ner något som passerade min skalle. Ett avbrott på några minuter.

    …fast det kanske beror på hur noga man är, vilka krav man har på en blogg. jag skiter i stavning och sammansättning av meningar – jag skriver direkt ur huvudet när jag behöver.
    Att skiva i förväg är obegripligt för mig, varför? Eller folk som skriver i rättstavningsprogram.
    Det är ju ingen tävling om djupaste eller mest korrekta inlägget vad gäller grammatik.

    Inlägg tar kanske 2 minuter att skriva, kanske tre om jag lägger in en bild som ska fotas med mobilen först.

    Jag har ju flera bloggar och bloggen får aldrig kännas som ett ”måste” eller ett ”arbete”, det är ju enbart en ventil och min ventil saknar knapp för manuell reglering 😉

  2. nattensbibliotek

    Vad kul att du blev inspirerad till ett inlägg om ditt eget bloggande!!!

    Jag brukar också blogga i soffan när man dotter tittar på TV. Då kan hon prata med mig och jag finns nära till hands även om vi inte gör precis samma sak.

    Jag använder inget speciellt program i telefonen. Jag har alltid med mig min macbook och sitter ofta på fik med nät så jag kan surfa.

  3. Ariel

    Jag bloggar när jag känner för det. Ibland bloggar jag från jobbet, när det är lugnt vill säga.

    Jag skriver direkt i webläsaren, på wordpress, och jag tycker precis som du att det fungerar utmärkt. Nu när jag har min bärbara dator använder jag den, förut kunde jag skriva från mobilen men det går så osannolikt sakta att jag inte har tålamod.

    Jag skriver oplanerat, i stort sett alltid utifrån känslan som finns i mig just där och då. Ibland är mina inlägg uttänkta i förväg, men det är ytterst sällan. Det blir mer: Ah.. det här måste jag skriva om.. och då gör jag det. Fullständigt impulsstyrt med andra ord. 😆

Och vad tycker du om detta?

