Spärrar

Känslor, tankar och beteende är förbundna med varandra i ett oupplösligt och evigt grepp.

Idag på eftermiddagen var jag tvungen att gå iväg en stund för jag var nervös, darrande och låg av dåligt självförtroende och självkänsla. Jag hade inte en aning om hur jag skulle börja ta tag i en planering. Känslan var att ja kände mig underlägsen mina kollegor. Rädd att förödmjuka mig själv genom att visa min okunskap eller  bristande förmåga.

Efter ett tag kunde jag andas normalt och spänningen släppte och hjärnan började nysta sig ut i frågor som jag behövde få svar på. Jag hade egentligen tänkt sätta mig med alla i teamet (3 st till) och diskutera en plan men situationen löste sig på ett annat sätt.

Jag gick tillbaka till mina papper och tänkte : ”de här två frågorna behöver jag veta svaret på”. Enklast  och minimalt möjliga start. Jag satte mig med kollegan och fick svar, och sedan nystade vi vidare på vad som behövdes göras för hans del. Så tog jag samma upplägg för de resterande två.

Små steg

Små steg

Att börja med en enkel uppgift och reducera uppgiften till det man klarar av för tillfället hjälpte mig upp på fötter igen.

Jag undrar om jag inte ska visa mer av min okunskap också. Att öppna sig och visa sig sårbar och i behov av hjälp kan ibland lösa vissa relationsproblem.

Känslor, tankar och beteende sätter ibland upp spärrar för varandra. Idag tog känslorna över och spärrade mitt beteende och tankar från att hitta en lösning.

Hur kommer du igenom situationer du inte riktigt behärskar?

12 kommentarer

Filed under Funderingar, självinsikt, Uppbyggande

12 responses to “Spärrar

  1. Maria

    1. jag går ut och röker
    2. jag har ett smärre dampanfall
    3. jag får hjärtklappning
    4. jag ber någon om hjälp
    5. och med hjälpen kan problemet lösas.

  2. Ha ha ha.
    1. Tar en cigg eller tittar mej i spegeln.
    2. Ringer någon nära vän . Hallå hallå? Problem på gång.
    3. Blir alltid lika konfunderad över svaret jag får –
    Vill du att någon annan ska bestämma hur du ska göra eller vill du fatta besluten själv.
    Well it depends. Om jag har en ”Lat Dag” är det så himla skönt om någon annan bestämmer, för då slipper jag, kan luta mej tillbaka och se vilka misstag andra gör och lära mej av det.

    Andra dagar är jag mer på och det blir mer ”just do it” över det hela, och då hinner jag inte ens tänka efter före. Det blir bra hur det än blir.

    Ska tillägga att om jag har mycket tid över så sover jag på saken.

    • farsanmittilivet

      Bra svar. Jag håller med om att ”Just do it” är en bra strategi men den är avhängig av att man har glaset fyllt med självkänsla och självförtroende.

  3. Maria

    Kan tilläggas att jag aldrig sover på saker. Mitt punktlista ovan tar max en kvart – sen löser jag det.

  4. Ariel

    Jag tar ett djupt andetag, funderar en stund, bollar med en kollega eller vän (eller bloggar om det finns tid), och sen kör jag. Jag kan uppleva att jag har noll kontroll, men det är oftast lika bra att ta itu med det direkt. Rädslan begränsar och är den värsta fiende man kan ha, men helt ärligt är den inget annat än ett stort dammigt skelett som står i garderoben. Lika bra att tända lampan så man ser vad det är.

    🙂

    • farsanmittilivet

      Hej och Välkommen Ariel (Min dotter skulle älska dit namn )

      Bra tips. Jag ska tända fler lampor när jag blir rädd och begränsande nästa gång.

      • farsanmittilivet

        Ariel såg att det var du som var Grace 🙂 Men du är välkommen ändå. Trodde att du var ny här.

  5. Ariel

    Nej, jag är inte Grace. Jag är Ariel. Rätt och slätt och ingenting annat. Och jo, jag är ny. Hittade hit via Maria, och det är jag glad över. 🙂

  6. Tack för ditt inlägg på NOTE TO SELF det hänger ju lite ihop med det här om att ”ta tag i det” fast hele kroppen skakar.
    Jag blir ofta ihopblandad med olika personer vad beror det på? Har jag samma IPadress som Ariel?

  7. genrep

    Låter som panikångest. Affirmation ska funka förebyggande, har man ju hört. Du vet: ”jag är inte rädd – jag kan flyga”. Finns en bra bok som alla borde läsa: Tänk om jag är knäpp? av Christina Gustavson.

Och vad tycker du om detta?

