40-åringar på gränsen till … – Bloggande livskrisare

En om-sida hos Henrika fick mig att fundera. Många av de bloggar jag läser är skrivna av folk runt 40. Många av dessa har någon typ av kris eller livsfunderingar som de skriver om.

Om inte bloggmöjligheterna fanns, vad skulle vi 40-årskrisande människor då göra?

Var det enklare förr? 40-årskris: Ja ut och skaffa ny relation, byt jobb och förändra världen… Krisa lite och så är allt löst efter ett par år.

Kan det vara så att bloggandet är kontraproduktivt i en sådan livsomvälvning. Använder man blogg-kanalen i stället för andra kanaler såsom vänner eller uppsökande av nya vänner? Skriver man av sig anonymt i stället för att sätta sig ner med sin partner och reda ut livstrådarna?

Sanningen ligger väl någonstans där. Men det är intressant vad möjligheterna runt en styr beteenden och handlingar.

11 kommentarer

Filed under livet

11 responses to “40-åringar på gränsen till … – Bloggande livskrisare

  1. Det är verkligen en intressant tanke. Å andra sidan tror jag att man hanterade kriser på ett annat sätt förr, precis som du också uttrycker. Jag har också reflekterat över hur många det är som är i en eller annan kris just nu och har länge undrat över varför man inte lite mer aktivt söker nya vänner i stället för att hysteriskt leta efter en partner…

    Jag ahr faktiskt lagt ihop det som jag har hört från er och läst lite överallt och själv upptäckt och det kommer bli ett eget inlägg eller två… ska bli mycket spännande att se hur ni ställer er till dom funderingarna! =D

    SV:Nej men om jag hade tagit en liten paus, man kan ju inte sluta spela mitt i en turnering, så hade jag ”landat” och inte spelat så många tvivelaktiga händer. Iofs så spelade jag inga tvivelaktiga händer när jag tänker efter, men något fel blev det ju tydligen, jag skulle absolut ha hållit igen lite…

  2. H

    Hmm, ja…känner mig lite träffad men jag brukar ju också säga att jag egentligen är runt fyrtio…Jag får väl kalla den trettioårskris istället.

    Sv: Det är en praktisk utbildning inom industri men jag vågar nog inte skriva mycket mer än så för att vara försiktig.

  3. Maria

    jag har ju kört heltäckande varianten – bytt jobb, bostad, skilt mig och förändrat inte världen men mig själv samtidigt som jag bloggat och ältat med vänner
    Jag skiljer inte på blogg och vänner, måste man?

  4. Spin Red

    Haha, intressant observation. Men är det inte snarare så att när man väl börjat blogga (eller vad det nu är man börjar med) så är man på nåt sätt redan på god väg ut ur krisen? Eller är jag fel ute nu? Åtminstone har man börjat bearbeta den.

    Förresten kan vi 40+ blogga av egen fri vilja, utan att först krisa. Har jag hört i alla fall. Tror det var en blogg förr året som verkade vara sån. Eller så har jag fel. 😉

  5. farsanmittilivet

    Maria: Du har ju ett högt tempo så jag antar att bloggen kom med av bara farten? 🙂

    H och Åsa: Kul att ni här svarar på frågor som jag ställt i era bloggar. Det gäller att hänga med i svängarna.

    SpinRed: Inte helt säker på att man är på väg ur. På ett sätt kanske. Om man kan formulera sina tankar och funderingar så är man ju ett steg närmare. (som du skrev ja.. när jag tittar närmare efter)

    Åsa: Det ska bli kul att läsa vad du ska skriva i ämnet. Vill du så kan du få intervjua mig.

  6. Jag skriver anonymt, och tycker bloggen är en perfekt kanal för mig att få ur en massa skit som jag inte vill kasta på någon i verkliga livet. Både vad gäller negativa känslor i mitt liv, och min kreativa sida.

  7. Pingback: Tyder detta på 40-årskris eller? « En dag i taget

  8. Jag har själv funderat på vad bloggandet ersätter – eller möjligtvis vad bloggandet gör att jag inte gör, som jag kanske borde göra. Typ prata med min man?
    Men det gör jag ju.

    Men jag tror helt klart att vi (jag) bloggar för mycket; att det (som alt annat som börjar) är en hype som kommer att få rimligare dimensioner med tiden.

    Men det är också djupt demokratiskt. Alla får säga sin mening.

  9. Pingback: Svar till Henrika om bloggande 40-åringar « Farsan mitt i livet

Och vad tycker du om detta?

